طرح کلان برگزاری عملیات‌های آزمون خودراه‌اندازی با موفقیت اجرا شد

طرح کلان «برگزاری عملیات‌های آزمون خودراه‌اندازی- سال 1400» به صورت هماهنگ و برنامه‌ریزی شده ضمن مشارکت بخش وسیعی از صنعت برق کشور با موفقیت به انجام رسید.
به گزارش روابط عمومی، حمیدرضا فیروزی، رئیس گروه هماهنگی و نظارت بر عملیات بازیابی شبکه سراسری، اظهار داشت: تضمین امنیت پایدار شبکه سراسری برق کشور اقتضا می‌کند که ارتقا مستمر سطح آمادگی‌های عملیاتی با هدف ایجاد «توانمندی‌های‌ قابل اتکا» در امور چندبعدی و پیچیده بازیابی شبکه، همواره در دستور کار باشد.
وی در ادامه افزود: در پی اجرای طرح کلان برگزاری عملیات‌های آزمون خودراه‌اندازی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بنا به مشاهدات میدانی، ضرورت انجام و تداوم کار سترگ دیگری فراتر از وظایف سازمانی ابلاغ شده با هدف تثبیت دستاوردها و رفع اشکالات، درک گردید؛ لیکن، در سال ۱۳۹۹ به دلیل بروز همه‌گیری بیماری کرونا، برگزاری آزمون‌های خودراه‌اندازی که مستلزم جابه‌جایی قابل ملاحظه‌ی نیروی انسانی در سطح کشور بود، میسر نبود. به هر روی، با فروکش کردن نسبی همه‌گیری بیماری کرونا، برنامه‌ریزی و اجرایی کردن طرحی گسترده برای اجرای عملیات‌های آزمون خودراه‌اندازی در سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت.
فیروزی گفت: با توجه به شرایط شبکه سراسری در سال ۱۴۰۰ به دلیل مسایل مرتبط با مدیریت مقدار پیک و انرژی بار شبکه که از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پائیز تداوم داشت و همچنین محدودیت‌های تأثیرگذار سوخت در ماه‌های پاییز و زمستان، عملاً طرح کلان «برگزاری عملیات‌های آزمون خودراه‌اندازی در سال ۱۴۰۰» با شرایط ویژه‌ای طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا گردید. پس از انجام تمامی تمهیدات و اقدامات چندین ماهه در حوزه‌های برنامه‌ریزی بازیابی، مطالعات فنی، سناریونویسی و ایجاد هماهنگی‌های لازم با برنامه‌های تعمیرات سالیانه و مصوب تجهیزات شبکه، لحاظ مسایل مرتبط با سوخت و آب و آرایش تولید و همچنین تدبیر برای رعایت قیود امنیتی شبکه، سرانجام تعداد ۲۶ عملیات آزمون خودراه‌اندازی در نیروگاه‌های خودراه‌انداز و شبکه‌های پیرامونی آنها در مدت زمان کمتر از دو ماه، به عنوان رکوردی جدید، به انجام رسید.
فیروزی اظهار داشت: در اجرای طرح گسترده فوق با زمان‌بندی اجرایی فشرده، با اتخاذ یک ساز و کار کارآمد و مؤثر فرماندهی، بخش وسیعی از نهادهای صنعت برق به صورت هماهنگ و ایمن به انجام و تمرین عملیات‌های واقعی بازیابی محدود (اجرای آزمون‌های خودراه‌اندازی) پرداختند. شایان ذکر است که به ‌طور محسوس، سطح آمادگی و عملکرد نیروگاه‌های ‌خودراه‌انداز کشور، ایستگاه‌های انتقال، فوق‌توزیع و توزیع مرتبط با سناریوها و همچنین دیسپاچینگ‌های ‌منطقه‌ای در سال ۱۴۰۰ نسبت به نتایج طرح‌های اجرا شده در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بهبود کیفی یافته است. حاصل این تلاش‌ها، ارتقاء توانمندی‌های داخلی در مواجهه با پیامدهای حوادث عمده در سطح شبکه سراسری برق کشور می‌باشد.
وی در ادامه گفت: با هدف چابک‌سازی بدنه اجرایی طرح، بسیاری از هماهنگی‌های مدیریتی و عملیاتی به صورت فرد به فرد و از طریق مکالمات تلفنی پرشمار در کلیه ساعات شبانه‌روز و ارتباطات ایمن رایانه‌ای بین شرکتی به انجام رسید و در این خصوص، انجام حداقل مکاتبات اداری در راستای مدیریت بهینه زمان در دستور کار قرار داشت. اضافه می‌شود، در راستای اجرای تدابیر راهبرد بازیابی شبکه سراسری، نمایندگان مسؤول اجرای آزمون‌های خودراه‌اندازی در شبکه‌های تحت پوشش دیسپاچینگ‌های منطقه‌ای به عنوان فرماندهان مستقر در محل به همراه همکاران خود در کارگروه‌های بازیابی منطقه‌ای، ایفاگر نقش اساسی در پیشبرد اهداف تعریف شده بوده‌اند.
در پایان، رئیس گروه هماهنگی و نظارت بر عملیات بازیابی شبکه از تمامی همکاران مرتبط با امر حیاتی بازیابی از جمله فعالیت آزمون‌های خودراه‌اندازی در سراسر کشور تشکر و قدردانی کرد و تأکید نمود، برای دستیابی به سطح قابلیت اتکای مطمئن و پایدار در امر پیچیده و چندبعدی بازیابی، مستمراً ملزم به اندیشه‌ورزی، بهبود فرآیندها، ارتقا برنامه‌ها، پایش عملکردها و تثبیت دستاوردها هستیم.