طراحی کیت های تشخیصی مولکولی در آبفا خراسان رضوی

رئیس آزمایشگاه های شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از طراحی تعدادی از کیت های تشخیصی مولکولی برای برخی از "میکروارگانیسم" های قابل انتقال از طریق آب در این شرکت خبرداد.

“هوشیار اکبری” افزود: این “میکروارگانیسم” ها می توانند عامل بروز بیماری های عفونی شایع از طریق آب بشمار آیند.
وی با بیان اینکه تشخیص برخی از این “میکروارگانیسم” ها با استفاده از روش های رایج ، بعضا به بیش از ۲۰ روز زمان
نیاز دارد افزود: این پروسه در شرکت آبفا خراسان رضوی با بهره گیری از متد مورد استفاده ، به کمتر از چهار ساعت کاهش یافته است.
به گفته وی با استفاده از کیت های طراحی شده در شرکت آبفا خراسان رضوی ، امکان تشخیص همزمان بیش از یک میکروارگانیسم فراهم شده است.
وی تاکید کرد: طراحی و کاربری برخی از این کیت ها صرفا منحصر به این شرکت بوده و براساس بررسی های انجام یافته در حال حاضر در حوزه شرکت های دانش بنیان نیز در دسترس نمی باشد.
وی افزود: مراکز آزمایشگاهی تشخیص طبی بعد از ابتلای افراد و براساس نمونه برداری های انجام شده از مایعات بیولوژیک بیماران ، امکان تشخیص این نوع بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق آب را دارند.
“اکبری” اظهار داشت: عوامل بروز این نوع بیماری ها در آزمایشگاه مرکزی آبفا خراسان رضوی قبل از سرایت به افراد و صرفا با کنترل و نمونه گیری از منابع آبی مشکوک، در کوتاه ترین زمان ممکن قابل ردیابی است که از شیوع غیر قابل کنترل این عوامل در جامعه جلوگیری می شود.