صرفه جویی ۲.۹ میلیون متر مکعبی آب زیرزمینی در دشتستان

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، بیش از 2.9 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی با اجرای برنامه های مختلف صرفه جویی شده است.

به گزارش برقآب، مدیر منابع آب شهرستان دشتستان اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، بیش از ۲.۹ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی با اجرای برنامه های مختلف صرفه جویی شده است.

نعمت اله نجاتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برداشت بی رویه از منابع آب موجب افت سطح آب های زیرزمینی شده و کاهش سطح آبخوان ها خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

وی افزود: با توجه به تاثیر غیر قابل انکار کشاورزی و مشاغل وابسته به آن در اقتصاد شهرستان دشتستان، تامین آب سطحی و زیرزمینی رکن اصلی پایدارسازی مشاغل بخش کشاورزی و تامین معیشت بخش عمده ای از جمعیت دشتستان است.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان با اشاره به کنترل و اجرای اقدامات پیشگیرانه گفت: در سنوات اخیر ضمن پر کردن چاه های غیرمجاز موجود، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز جدید را یکی از اولویت های کاری این اداره قرار داده ایم و با این رویکرد تنها از ابتدای سال جاری ۱۱ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در شهرستان دشتستان توقیف شده است.

نجاتی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۹ مورد انتقال آب غیرمجاز نیز شناسایی و جمع آوری شده است که با انجام اقدامات مذکور، در برداشت بیش از ۲.۹ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی شهرستان دشتستان صرفه جویی صورت گرفته است.

مدیرمنابع آب شهرستان دشتستان ضمن تقدیر از همکاری مقامات قضایی و انتظامی شهرستان دشتستان در راستای صیانت از منابع آب گفت: خطر سیلاب همواره در مناطق دارای مسیل های شهری وجود دارد و حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها، آبراه ها و مسیل ها بر عهده شرکت آب منطقه ای می باشد.

وی افزود: در همین راستا اداره منابع آب شهرستان دشتستان در ۱۶ عملیات، موفق به آزادسازی بیش از ۹ هزار مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها شده است.

نجاتی عنوان کرد: همچنین به منظور جلوگیری از تعرض به بستر رودخانه ها و عدم تغییر مورفولوژی آن، ۱۱ دستگاه ماشین آلات دخل و تصرف در رودخانه ها و آبره ها را توقیف نموده است.

مدیرمنابع آب شهرستان دشتستان تاکید کرد: تخلفات حوزه آب نه تنها موجب ناپایداری در استمرار برداشت از این منابع ارزشمند می گردد، بلکه دامنه خسارات آن به دیگر شهروندان نیز خواهد رسید و از کلیه همشهریان تقاضا داریم تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیرزمینی و همچنین تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها، موارد را به این اداره اطلاع رسانی کنند.