صرفه‌جویی ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب داشتیم، گفت: تابستان امسال با توجه به شدت خشکسالی و وجود بحران آب، خوشبختانه آرام‌ترین استان بودیم و هیچ تنشی نداشتیم که این مهم جز با اجرای سند سازگاری با کم آبی محقق […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب داشتیم، گفت: تابستان امسال با توجه به شدت خشکسالی و وجود بحران آب، خوشبختانه آرام‌ترین استان بودیم و هیچ تنشی نداشتیم که این مهم جز با اجرای سند سازگاری با کم آبی محقق نمی‌شد.

محمد علائی در برنامه تلوزیونی اشاره که با موضوع “مدیریت آب در خشکسالی، فرصت ها و تهدیدها” برگزار شد، اظهارکرد: با وجود بحران آب در تابستان، آرام ترین استان بودیم که این مهم قطعا بدون مدیریت مشارکتی امکان پذیر نبود،  اجرای این طرح سبب صرفه جویی بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در سه سال شد.

وی با بیان اینکه در طرح سازگاری با  کم آبی بسیاری از مسئولیت های تصدی گری حوزه آب به تشکل های کشاورزی در راستای مدیریت بهتر واگذار شد، گفت: طبق این طرح، بسیاری از مسئولیت های تصدی گری حوزه آب به تشکل های کشاورزی داده شد زیرا کشاورزان بزرگترین، موفق ترین و پاک ترین مدیران آب هستند.

لزوم مدیریت کسری مخازن آب‌های زیرزمینی استان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با تاکید بر لزوم مدیریت کسری مخازن آب‌های زیرزمینی استان، افزود: خراسان رضوی اکنون بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیر زمینی در سطح کشور را دارد و این در حالی است که در شرایط خشکسالی ۹۵ درصد از  آب استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

علائی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است که با کمترین میزان اعتبارات دولتی با کمک مردم رودخانه ها ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: از زمانی که حضور تشکل های کشاورزی پررنگ شد روند حفر چاه های غیر مجاز کاهش چشمگیری داشت

وی افزود: با توجه به شدت خشکسالی که در ۱۰۰ سال گذشته بی نظیر بوده خوشبختانه آرام ترین استان بودیم و هیچ تنشی نداشتیم که قطعا بدون مدیریت مشارکتی امکان پذیر نبود.

علائی اذعان داشت: با اجرای طرح سازگاری با کم آبی در استان توانستیم صرفه جویی بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در سه سال داشته باشیم.