سد سده؛ تامین ۱۶ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان خواف در۳ سال

۱۶ میلیون مترمکعب آب در ۳ سال اخیر از محل ذخایرآبی سد "سده" تحویل کشاورزان منطقه خواف در خراسان رضوی شده است.

به گزارش برقآب، سد سده خواف در خراسان رضوی در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید و تاکنون توانسته برای کشاورزان منطقه ۱۶ میلیون مترمکعب آب تامین کند. این سد به منظور توسعه کشاورزی و تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی آب احداث شده است و در حال حاضر در اختیار ۸۵۰ عمده مالک و حدود ۲ هزار خرده مالک در بخش کشاورزی خواف قرار دارد.

تاثیر سد سده بر گسترش اراضی کشاورزی و تامین آب در منطقه بسیار مشهود است، به خصوص در شرایطی که چاه‌های کشاورزی با کمبود آب روبرو هستند. این سد با طول تاج ۵۱۰ متر و عرض ۹ متر و ارتفاع ۴۰ متر از کف رودخانه، ظرفیت مخزنی بالغ بر ۹.۶ میلیون مترمکعب دارد. این آب در تراز نرمال تامین می‌شود و به تعداد زیادی کشاورز در منطقه خواف امکان مدیریت آب را می‌دهد.

از زمان احداث سده در سال ۱۳۸۲، تاکنون ۲۰ سال گذشته است و در این دوره زمانی، تاثیر مثبت سد سده بر کشاورزی و تامین آب در منطقه به خوبی قابل مشاهده است. این سد با ساختار خاکی و هسته رسی از نوع خاصی است که بتواند نیاز کشاورزان منطقه را برآورده کند و از ذخایر آبی منطقه بهره ببرد. به همین دلیل سد سده خواف به عنوان یک پروژه مهم و موفق در حوزه تامین آب برای کشاورزی مطرح است.