زوبین قهرمانی خالق هوش مصنوعی اوبر

زوبین قهرمانی ؛ متولد 8 فوریه 1970 یک محقق انگلیسی-ایرانی  و استاد مهندسی اطلاعات در دانشگاه کمبریج است.

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از سایت مهر وماه؛  وی قرار ملاقاتهای مشترکی را در دانشگاه کالج لندن و موسسه آلن تورینگ برگزار می کند. وی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۳ دانشیار تحقیقات دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون بود. او همچنین از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ رئیس دانشمند Uber بود. وی در سال ۲۰۲۰ به عنوان مدیر ارشد تحقیقات به Google Brain پیوست. او همچنین معاون مدیر مرکز اطلاعات لورولم است.

دانشمند ارشد سابق اوبر و VP برای هوش مصنوعی، زوبین قهرمانی به عنوان بخشی از رهبری تیم گوگل برین (Google Brain) به تیم تحقیق گوگل پیوسته‌است. او در توئیتر نوشت: « علاوه بر وضعیت آکادمیک در حال پیشرفتم، من واقعا از اینکه اکنون بخشی از GoogleAI و جامعه یادگیری ماشین آن هستم، هیجان‌زده هستم.»

تحصیلات
قهرمانی در مدرسه آمریکایی مادرید در اسپانیا و دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرد و در آنجا در سال ۱۹۹۰ مدرک دو درجه عمده ای در علوم شناختی و علوم کامپیوتر دریافت کرد. وی دکترای خود را به دست آورد. از گروه علوم مغزی و شناختی در انستیتوی فناوری ماساچوست ، تحت نظارت مایکل I. جوردن و توماسو پوجیو.

تحقیق و حرفه
قهرمانی به دنبال دکترای خود ، در سال ۱۹۹۵ به عنوان عضو فوق دکترا در آزمایشگاه هوش مصنوعی به دانشگاه تورنتو نقل مکان کرد و با جفری هینتون کار کرد. وی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ عضو هیئت علمی واحد علوم اعصاب محاسباتی گتسبی ، دانشگاه کالج لندن بود.

قهرمانی در زمینه های یادگیری ماشین بیزی (به ویژه روش های مختلف برای استنباط تقریبی بیزی) و همچنین مدل های گرافیکی و علوم اعصاب محاسباتی ، سهم قابل توجهی داشته است. تحقیقات فعلی وی بر مدل سازی غیر پارامتریک بیزی و یادگیری ماشین آماری متمرکز است. وی همچنین در زمینه هوش مصنوعی ، بازیابی اطلاعات ، بیوانفورماتیک و آمارکار کرده است که مبانی ریاضی برای مدیریت عدم قطعیت ، تصمیم گیری و طراحی سیستم های یادگیری را فراهم می کند. وی بیش از ۲۰۰ مقاله با دریافت بیش از ۳۰،۰۰۰ استناد (شاخص h 74) دریافت کرده است.

وی در سال ۲۰۱۴ با گری مارکوس ، داگ بمیس و کن استنلی ، که در سال ۲۰۱۶ توسط اوبر خریداری شد ، هوش هندسی را بنیان نهاد.پس از آن ، او در سال ۲۰۱۶ به آزمایشگاه های هوش مصنوعی اوبر منتقل شد و بعداً به جای گری مارکوس ، به عنوان دانشمند ارشد در اوبر Uber درآمد. در سال ۲۰۲۰ وی به Google پیوست و پس از عزیمت سامی بنگیو در آوریل ۲۰۲۱ مدیر ارشد Google Brain شد.

جوایز و افتخارات
قهرمانی در سال ۲۰۱۵ به عنوان عضو انجمن سلطنتی (FRS) انتخاب شد. در گواهی انتخاب وی آمده است:
ذوبین قهرمان در زمینه یادگیری ماشین یک رهبر جهانی است ، که به طور قابل توجهی پیشرفته ترین الگوریتم های قابل یادگیری از داده ها را پیشرفت می دهد. وی به ویژه برای مشارکت های اساسی در مدل سازی احتمالاتی و رویکردهای غیرپارامتری بیزی در سیستم های یادگیری ماشین ، و توسعه الگوریتم های استنباط تقریبی تغییر برای یادگیری مقیاس پذیر شناخته شده است. وی یکی از پیشگامان روش های یادگیری نیمه نظارت شده ، الگوریتم های یادگیری فعال و فرآیندهای پراکنده گوسی است. توسعه او از مدلهای غیر پارامتری بعدی بی نهایت ، مانند مدل ویژگیهای نهان بی نهایت ، بسیار تأثیرگذار بوده است.

خروج از اوبر
قهرمانی در ۱ سپتامبر، در توئیتر، خروج خود را از Uber اعلام کرد: « برای گام‌های بعدی من آماده باشید.» این گام‌ها اکنون محقق ۵۰ ساله ایرانی-بریتانیایی را در Google AI قرار داده است.

رهبر Google AI، جف دین پست قهرمانی را ریتوییت کرد و ورود همکار جدیدش را تبریک گفت.

قهرمانی استاد مهندسی اطلاعات در دانشگاه کمبریج و همکار تورینگ موسسه آلان تورینگ در لندن است. او دارای مدرک علوم شناختی و علوم کامپیوتر از دانشگاه پنسیلوانیا و مدرک دکتری از گروه علوم مغزی و شناختی در موسسه فن‌آوری ماساچوست است. بعد از دکترای خود، قهرمانی به عنوان دانشجوی فوق‌دکترا در آزمایشگاه هوش مصنوعی به دانشگاه تورنتو رفت و در آنجا با جفری هینتون کار کرد.

در حالی که کسب و کار اوبر در میان بیماری همه‌گیر ویروس کرونا با مشکل مواجه است،‌ در حال از دست دادن استعدادهای خود نیز هست. این شرکت در ماه مه اعلام کرد که در حدود ۶،۷۰۰ نفر از مشاغل خود را از بین برده است و مدیر عامل این شرکت، دارا خسروشاهی، در حال ارائه موفقیتی به برنامه‌های تحقیقاتی قابل‌توجه خود در زمینه هوش مصنوعی است: «با توجه به کاهش هزینه‌های لازم و تمرکز بیشتر بر روی هسته مرکزی، ما تصمیم گرفته‌ایم که مرکز رشد و آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی را تعطیل کرده و به دنبال جایگزین‌های استراتژیک برای Uber Works باشیم.»

کنت استنلی، موسس سازمان اطلاعات جغرافیایی، که او نیز به عنوان مدیر ارشد تحقیقات در اوبر خدمت می‌کرد، در ماه ژوئن این غول را به قصد موسسه تحقیقاتی سان‌فرانسیسکو، OpenAI، ترک کرد. او در حال حاضر تیم فضای باز OpenAI را رهبری می‌کند که هدف از آن دستیابی به «چشم‌انداز نوآوری نامحدود مداوم، کشف، اختراع، و افزایش پیچیدگی در یک اجرای یک الگوریتم پایان باز» است. یکی دیگر از اعضای تیم موسس شرکت اوبر هوش مصنوعی، جف کلون، نیز اوایل امسال شرکت را به مقصد OpenAI ترک کرد.