سید محمد مهدی پیغمبر زاده در سفر به سمنان گفت :

رده های انرژی لامپ از A تا A + 3 خواهد شد

براساس تدابیر وزارت نیرو از اول مرداد ماه طبق استاندارد‌های جدید ، تولید لامپ‌های الکتریکی دارای رده های انرژی E ،B ، D ،C که لامپ های پر مصرف تلقی می شوند حذف و رده های انرژی لامپ از A تا A + 3 خواهد شد.

به گزارش برقآب، به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ سید محمد مهدی پیغمبر زاده در سفر به سمنان گفت : براساس تدابیر وزارت نیرو از اول مرداد ماه طبق استاندارد‌های جدید ، تولید لامپ‌های الکتریکی دارای رده های انرژی E ،B ، D ،C که لامپ های پر مصرف تلقی می شوند حذف و رده های انرژی لامپ از A تا A + 3 خواهد شد.

وی افزود : معنی این اقدام این است که دیگر لامپ های پر مصرف نباید تولید شوند و برنامه توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای ، بخار جیوه و فلورسنت در کشور اجرا خواهد شد .

به گفته وی ، شرکت توانیر این طرح را آغاز کرده و هم اکنون لامپ های خیابانی صرفا لامپ های LED و فوق کم مصرف است .

دبیر کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق و انرژی وزارت نیرو گفت همچنین با اشاره به تولید سالانه یک میلیون دستگاه انواع کولر در کشور گفت: با هماهنگی کارخانه‌های تولید کننده رده های انرژی E ، F ، G که کولرهای پر مصرف بودند حذف شدند و هم اکنون کولرهای موجود در بازار دارای برچسب انرژی D تا A+3 است .

پیغمبر زاده افزود : تکنولوژی جدیدی که در کولرها سبب کاهش مصرف انرژی می شود استفاده از کولرهای دارای موتورBLDC است که از تولید این نوع کولرها حمایت می شود .

طبق برآورد وزارت نیرو اگر یک میلیون کولر تولیدی در کشور به موتور BLDC مجهزو عرضه شود در چهارسال آینده بیش از ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق کشوریعنی معادل فعالیت دو نیروگاه سیکل ترکیبی محقق میشود

ویافزود : طبق برآورد وزارت نیرو سالانه یک میلیون دستگاه کولر تولید و ۸۰۰ هزارموتور کولر تعویض می شود که برنامه ریزی شده موتور این کولرها BLDC باشد تا در چهارسال آینده بیش از ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق کشور یعنی معادل فعالیت دو نیروگاه سیکل ترکیبی محقق شود

موتور‌های BLDC در لوازم خانگی تکنولوژی مغناطیس دائم و بهره وری بیش از ۹۰ درصدی را به همراه دارند.