راهنمای خرید بهترین سیستم برق اضطراری (یو پی اس) برای کامپیوتر

امروزه کامپیوترها به یکی از ضروری ترین تجهیزات زندگی مردم در همه کشورها تبدیل شده اند و در همه کارهای روزمره از امور بانکی و کارهای اداری گرفته تا سرگرمی و بازی های ویدیویی از کامپیوتر استفاده می شود. اما کامپیوترها در هر جایی که باشند و هر کاری که انجام دهند همیشه در برابر اختلالات برقی مثل نوسانات ولتاژ و همچنین قطعی ناگهانی برق،آسیب پذیر هستند.

نوسان ولتاژ و قطعی برق باعث صدمه های جبران ناپذیری به اطلاعات ذخیره شده و قطعات مهم و گرانقیمت سیستم های کامپیوتری شده و یا در بهترین حالت ساعت ها کار شما را در نرم افزارهای گرافیکی یا رندرینگ ویدیویی از بین خواهند برد.
نوسان ولتاژ برق شهری و جلوگیری از خاموش شدن کامپیوتر در زمان قطع برق، از دستگاه یو پی اس یا سیستم برق اضطراری استفاده می شود که در این مقاله به بررسی اینکه چطور بهترین دستگاه یو پی اس را برای کامپیوتر انتخاب کنیم می پردازیم.

کدام نوع یو پی اس برای کامپیوتر مناسب است؟

انواع یو پی اس از لحاظ تکنولوژی به سه دسته زیر تقسیم می شوند که این سه دسته بندی به ترتیب ذکر شده دارای عملکرد بهتر و قیمت بالاتری هستند یعنی یو پی اس های آفلاین دارای پایین ترین تکنولوژی قیمت و یو پی اس های آنلاین دارای بالاترین تکنولوژی و قیمت هستند.

یو پی اس آفلاین

یو پی اس های آفلاین در زمان قطعی برق، با استفاده از باتری داخل یو پی اس اقدام به تامین برق ۲۲۰ ولت کرده و چند میلی ثانیه تاخیر در برق دهی به مصرف کننده ها دارند، که در کامپیوتر ها و وسیله های برقی معمولی این بی برقی قابل تشخیص نیست اما در سیستم های حساس مثل کامپیوتر های شبکه و یا سیستم های رندرینگ و دارای کارت گرافیک قوی این قطع برق منجر به ری استارت شدن کامپیوتر می شود.

یو پی اس لاین اینتراکتیو

یو پی اس های لاین اینتراکتیو علاوه بر اینکه تامین برق در زمان بی برقی را انجام می دهند مجهز به تثبیت کننده ولتاژ نیز هستند که نوسانات و مشکلات دیگر برق شهری را برطرف کرده و یک برق با ولتاژ یکنواخت شده را به کامپیوتر شما می رساند.

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین بالاترین حفاظت را دربرابر اختلالات و نوسانات برق شهری برای کامپیوتر و سایر مصرف کننده ها تامین می کند. این دستگاه های برق اضطراری علاوه بر تامین برق در حالت بی برقی از طریق باتری یو پی اس، بطور دائم برق شهری AC را به برقDC  تبدیل کرده و مجددا به برقAC  بر می گردانند با انجام اینکار در یو پی اس آنلاین عملا کامپیوتر شما به برق شهر متصل نبوده و اختلالات برق روی آن بی تاثیر است.

 

 

در این میان توصیه می شود که برای سیستم های کامپیوتری معمولی از یو پی اس های لاین اینتراکتیو بدلیل اینکه دارای محافظت ولتاژ هستند و همچنین برای کامپیوتر های سرور شبکه و یا سیستم های گرانقیمت از یو پی اس آنلاین که دارای تکنولوژی پیشرفته تری هستند استفاده کنید.

قیمت خرید یو پی اس برای کامپیوتر

قیمت خرید یو پی اس یا سیستم برق اضطراری به عوامل متعددی مثل برند دستگاه، میزان توان یو پی اس، پاور فکتور دستگاه، باتری خارجی یا باتری داخلی بودن و سایر قابلیت ها بستگی دارد.

برندهای یو پی اس ایرانی به نسبت برندهای معتبر خارجی مثل APC، Riello یا EATON قیمت کمتری داشته اما برخی از اسمبل قطعات فیک استفاده می کنند لذا در زمان خرید یو پی اس توصیه می کنیم از شرکت های معتبر و متخصص در زمینه یو پی اس و برق اضطراری مانند یو پی اس کاران مشاوره گرفته و نیاز درست کامپیوترهای خود را در نظر گرفته و خرید بهترین یو پی اس برای کامپیوترتان را انجام دهید.

 

 

نکات مهم در زمان خرید یو پی اس یا سیستم برق اضطراری برای کامپیوتر

یو پی اس های از نظر محل قرار گیری باتری به دو دسته باتری داخلی و باتری خارجی تقسیم می شوند پس این نکته ها را در نظر داشته باشید

یو پی اس باتری داخلی یا باتری خارجی

باتری یو پی اس تامین کننده توان مورد نیاز کامپیوتر شما در زمان قطع برق است و محل قرار گیری باتری در یو پی اس ها، دو نوع در داخل دستگاه و در خارج دستگاه یو پی اس می باشد که عموما برای کاربری های اداری و خانگی از یو پی اس های باتری داخلی استفاده می شوند که در واقع باتری یو پی اس در داخل آن قرار گرفته است و معمولا دو عدد باتری ۱۲ ولت ۹ آمپر یا ۷ آمپر دارند.

یو پی اس های باتری خارجی از دستگاه های باتری داخلی ارازن تر هستند ولی در این مدل دستگاه های برق اضطراری باید چند عدد باتری یو پی اس خریداری کرده و به دستگاه یو پی اس از طریق کابل باتری متصل کنید. به یاد داشته باشید که دستگاه های باتری خارجی باتری در داخل دستگاه نبوده و بصورت جداگانه باید تهیه کنید.

 

راهنمای-خرید-بهترین-سیستم-برق-اضطراری

 

بهتر این است که ظرفیت یو پی‌ اس ای که خریداری می کنید را کمی بیشتر از مقدار موردنیاز  کامپیوتر خود در نظر بگیرید. همچنین توان مصرفی مانیتور کامپیوتر تان را هم در نظر داشته باشید و آنرا هم به یو پی اس متصل کنید زیرا در زمان قطع برق حتما به مانیتور تان هم نیاز خواهید داشت.

حداکثر توان شارژ باتری در یو پی اس

در زمان خرید یو پی اس از یو پی اس کاران این نکته را هم در نظر داشته باشید که در یو پی اس های باتری داخلی شما اندازه باتری را نمی توانید تغییر دهید یعنی در صورتیکه باتری ۹ آمپر در داخل دستگاه قرار دارد نمی توانید بعدها آن را به باتری ۱۸ آمپر تبدیل کنید.

در صورتیکه یو پی اس باتری خارجی خریداری می کنید به اینکه در حالت حداکثر شارژر دستگاه توانایی شارژ باتری تا چند آمپر را دارد را در نظر داشته باشید هر چه مقدار آمپر باتری ای که در داخل یو پی اس تان قرار دارد بزرگتر باشد به طور مثال بجای باتری ۹ آمپر از ۲۸ یا ۴۲ آمپر استفاده کنید به همان میزان تایم برق دهی دستگاه تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

از برندهای معتبر و اصل استفاده کنید، بدلیل اینکه در واقع تامین کننده برق کامپیوتر شما یو پی اس خواهد بود، دستگاه شما و باتری های آن باید دارای استاندارد و با کیفیت باشند. زیرا در غیر این صورت ممکن است به سیستم کامپیوتر شما آسیب برساند.

مدت زمان برق دهی یو پی اس یا سیستم برق اضطراری برای کامپیوتر

هنگامی که برق شهر قطع نیست، دستگاه یو پی اس یا سیستم برق اضطراری اقدام به شارژر کردن باتری های خود می کند و همچنین از کامپیوتر شما در مقابل نوسانات ولتاژ حفاظت می کند. زمانی که برق شهر قطع شود، یو پی اس به سرعت شروع به کار کرده و برق مورد نیاز کامپیوترتان را به کمک باتری یو پی اس تامین می کند.

در انواع مختلف یو پی اس هایی که به طور نرمال برای تامین برق یک دستگاه کامپیوتر استفاده می شوند از باتری های ۷ آمپر یا ۹ آمپر استفاده می شود و این دستگاه ها از نوع باتری داخلی هستند یعنی باتری یو پی اس در داخل آن قرار دارد، این قبیل دستگاه ها عموما بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت توانایی تامین برق یک کامپیوتر را خواهند داشت.