راهنمای خرید انواع کفپوش عایق برق

کفپوش های عایق الکتریکی از زمین خوردن و آسیب دیدن افرادی که در مناطق با ولتاژ بالای برق کار می کنند جلوگیری می کند. همچنین کفپوش های عایق هنگام کار بر روی ژنراتورهای الکتریکی از شوک الکتریکی محافظت نیز می کنند. انواع مختلف کفپوش عایق برق وجود دارد که بر اساس ضخامت کفپوش عایق یا قدرت دی الکتریک آن تقسیم می شوند. کفپوش عایق الکتریکی مطابق با استاندارد BS EN 61111:2009  تولید می شود. استاندارد IEC مربوط به کفپوش عایق برق یک سیستم انتخاب کلاس از 1000 ولت تا 36000 ولت را ارائه می دهد تا کاربران نهایی بتوانند محصول مناسب را برای محافظت از آنها در برابر ولتاژهای کاری که ممکن است در معرض آن قرار گیرند انتخاب کنند.

کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش عایق برق غیر رسانا است به عنوان مانعی بین بدن انسان و زمین عمل می کند و بنابراین از هرگونه برق گرفتگی جلوگیری می کند. کفپوش های تابلو برق را می توان در محیط های خشک صنعتی، نزدیک ایستگاه های برق، ترانسفورماتور، کلید، تابلو برق، موتور، ژنراتور استفاده کرد. سطح کفپوش برای افزایش چسبندگی در و سهولت نگهداری را فراهم می کند. هر متر مربع از کفپوش مطابق با استانداردهای ANSI/ASTM D-178 تست شده است. برای حداکثر ایمنی کفپوش عایق برق باید هر ۱۲ ماه یکبار تعویض شود. لبه‌های اریب‌دار زرد در هر چهار طرف خطرات زمین خوردن را به حداقل می‌رسانند و مطابق با کد OSHA 1910-144 هستند.

 

 

کاربرد تشک های عایق برق

 

تشک های غیر رسانا از مناطق با ولتاژ بالا مانند آنهایی که در جلوی تابلوهای برق یا اطراف تجهیزات ولتاژ بالا قرار دارند، محافظت می کنند. این تشک های عایق در محیط کابینت های توزیع برق استفاده می شود. برای مناطق با ولتاژ بالا ایده آل است و به طور ویژه برای استفاده در مقابل تابلوهای باز یا تجهیزات فشار قوی طراحی شده است. این تشک غیر رسانا که از لاستیک طبیعی با ضخامت ۶ میلی متر یا ۹.۵ میلی متر ساخته شده است، از اپراتورها در برابر خطر برق گرفتگی محافظت می کند. علاوه بر این، به لطف سطح آجدار ۲ میلی متری آن، این تشک عایق خواص ضد لغزش خوبی را ارائه می دهد.

 

 

تخلیه الکترواستاتیک (ESD) چیست؟

 

تخلیه الکترواستاتیکی آزاد شدن ناگهانی الکتریسیته بین دو جسم باردار الکتریکی است. انتقال الکترون ها از یک سطح به سطح دیگر می تواند در نتیجه راه رفتن، مالش، سر خوردن یا جدا کردن یک ماده باشد. عمل ساده راه رفتن روی فرش می تواند الکتریسیته ساکن ایجاد کند، یا مثلاً با تماس با لباس یک فرد. دست زدن به دستگیره فلزی گاهی اوقات می تواند شما را شوکه کند! بسیاری از سطوح مختلف الکتریسیته ساکن را هدایت می کنند و این باید کنترل شود. شما نمی توانید انتقال جریان الکترونیکی را ببینید در واقع این یک تهدید نامرئی است. محیط‌هایی که در آن قطعات الکترونیکی تولید می‌شوند یا مراکز داده‌ای که میزبان رایانه‌های اصلی هستند، باید توجه ویژه‌ای به کنترل تخلیه‌های الکترواستاتیکی داشته باشند، زیرا می‌توانند آسیب‌های قابل‌توجهی ایجاد کنند. فقط قطعات الکترونیکی نیستند که باید محافظت شوند، کارکنان همچنین نیاز به حفاظت ESD نیاز دارند. همچنین این خطر وجود دارد که مواد قابل اشتعال مانند مواد شیمیایی یا گازها در صورت تماس با جرقه الکتریکی مشتعل شوند. بسیاری از محیط ها تحت تأثیر قرار می گیرند و به همین دلیل است که کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن، چه برای کف و چه برای میز کار، ضروری هستند. این کفپوش های ESD در کنترل تخلیه الکترواستاتیک، در درجه اول برای محافظت از اجزای حساس و همچنین اپراتورها موثر هستند.  آنها به تخلیه یا جذب بار استاتیک به کف کمک می کنند، اما باید یا “تخلیه کننده استاتیک” یا “رسانا” باشند و برای موثر بودن توسط لوازم جانبی مانند بند به زمین متصل شوند. اغلب، تشک‌های رسانا  روی سطوح کار استفاده می‌شوند، زیرا جریان الکتریکی را سریع‌تر از قطعه دور می‌کنند و به طور موثر بار استاتیک را به زمین منتقل می‌کنند.

 

کفپوش های سطح کار ESD دارای یک لایه مدفون رسانا برای کمک به محافظت از اجزا هستند که نیازهای مقاومت IEC51349-5-1 را برآورده می کنند یا از آن فراتر می روند.  هنگام خرید کفپوش های ESD، به احتمال زیاد با این نماد Ω یا اهم مواجه خواهید شد. مقاومت الکتریکی بر حسب اهم (واحد مقاومت) اندازه گیری می شود. کیلو، مگااهم و گیگاوم وجود دارد. مقاومت به عنوان مقاومت سطح، با قرائت در اهم / مربع اندازه گیری می شود.  کفپوش های کف ESD اغلب از وینیل یا لاستیک ساخته می شوند.

 

به طور خلاصه، هنگام انتخاب یک کفپوش ESD، مطمئن شوید که شرایط خاص محیط کار خود را می دانید و درجه بندی مقاومت را به دقت بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام لوازم جانبی لازم برای کارکرد صحیح کفپوش های ESD و اتصال صحیح آنها به زمین را دارید.  از استانداردهای بین المللی ESD مانند IEC 61340-5-1 برای محافظت از دستگاه های حساس ESD پیروی کنید.

 

 

 

عملکرد کفپوش عایق برق

 

طیف گسترده ای از کفپوش های عایق یا کفپوش های غیر رسانا و همچنین کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن یا  ESD  برای محافظت از شما و قطعات الکترونیکی شما در برابر اثرات مضر الکتریسیته ساکن طراحی شده اند.  تخلیه الکترواستاتیک (ESD) می تواند در برخی از محیط های کاری مشکل ساز باشد و به طور بالقوه به قطعات الکترونیکی آسیب برساند.

 

کفپوش های عایق برق به دلایل ساختمانی از یک طرف برای اطمینان از عملکرد صحیح و همچنین برای محافظت از افراد در برابر عبور جریان الکتریکی و خطر برق گرفتگی استفاده می شود. پوشش عایق کامل یا جزئی (انتخابی) اجزای زنده با مواد مختلف، بسته به شرایط کاری (ولتاژ، دما، رطوبت) عایق الکتریکی بهینه را ممکن می سازد.

 

پلیمرهایی مانند Rilsan® (PA)، Halar® یا ECTFE به دلیل مقادیر عایق خوب و استحکام دی الکتریک بالا حدود ۵-۱۰KV/mm  ضخامت ، برای  کفپوش عایق الکتریکی مناسب هستند. پوشش‌های اکسید سرامیکی که به‌وسیله اسپری پلاسما (پاشش حرارتی) اعمال می‌شوند، مقاومت به سایش بالا و هدایت حرارتی بالاتری از خود نشان می‌دهند و همچنین مناسب هستند. سیستم های پلیمری را می توان با پرکننده ها و افزودنی ها برای مقاومت بالا و هدایت حرارتی اصلاح کرد. حتی در شرایط رطوبت بالا، می توان با انتخاب مواد مناسب، خواص عایق خوب و طولانی مدت را به دست آورد. علاوه بر این، کفپوش های عایق برق اغلب خواص اضافی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، آنها اغلب در برابر حملات شیمیایی و خورنده (مقاومت شیمیایی، حفاظت در برابر خوردگی) محافظت می کنند.

اجزای الکترومکانیکی برای فناوری ولتاژ بالا و در زمینه تحرک الکتریکی برای عایق ولتاژ بالا پوشش داده می شوند. برای استحکام دی الکتریک کمتر، می توان از پوشش های کشویی پلیمری یا پوشش های PTFE با خواص لغزشی خوب استفاده کرد.

 

انواع پوشش کفپوش های عایق برق

قطعات برای کاربردهای مهندسی برق اغلب به سطوح کاربردی نیاز دارند. کفپوش های مبتنی بر فلوروپلیمر نقش مهمی به عنوان عایق الکتریکی دارند. آنها استحکام دی الکتریک بالا را تضمین می کنند، اما باید سایر الزامات مانند جذب رطوبت کم، مقاومت در برابر تهاجمات محیطی و غیره را نیز برآورده کنند. پوشش های رسانای الکتریکی اغلب برای کاربردها در صنایع شیمیایی استفاده می شوند. بسته به نیازهای مورد نیاز (دمای عملیاتی، شرایط محیطی، خواص مکانیکی و غیره) کفپوش های عایق برق مختلف در دسترس هستند:

  1. پوشش رزین اپوکسی

پوشش‌های پلیمری مبتنی بر رزین‌های اپوکسی رزین‌های EP به دلیل خواص الکتریکی عالی، مواد کلیدی در مهندسی برق هستند. با این حال، مقاومت حرارتی آنها به ۱۲۰ – ۱۴۰ ۰ C محدود می شود.

 

 

  1. پوشش ECTFE

پوشش Halar® (ECTFE) خواص عایق الکتریکی و ضد چسبندگی را با هم ترکیب می کند و از اجزای الکتریکی در برابر خوردگی محافظت می کند . این پوشش عایق گالوانیکی شینه ها را فراهم می کند.

 

  1. پوشش ETFE

این پوشش مبتنی بر فلوئوروپلیمر خواص مکانیکی بسیار خوبی مانند مقاومت در برابر شکستگی، مقاومت شیمیایی عالی و امکان استفاده در دماهای بالاتر (۱۸۰ درجه سانتیگراد) را با هم ترکیب می کند.

 

  1. پوشش سرامیکی بر پایه اکسید

اسپری حرارتی (پاشش پلاسما) با دمای عملیاتی بسیار بالا و مقاومت در برابر سایش عالی مشخص می شود. اغلب به دلیل شکل پذیری بیشتر استفاده می شود.

 

  1. پلی آمید زیستی با کارایی بالا (PA11)

پوشش‌های Rilsan® که با پودر کردن یا فرو بردن در بستر سیال اعمال می‌شوند، کفپوش‌های عایق الکتریکی عالی هستند. این ماده از روغن کرچک مشتق شده است و بنابراین عایق الکتریکی طولانی مدت را فراهم می کند. پوشش‌های Rilsan® کاربرد جهانی دارند، عاری از فلزات سنگین و بنابراین از نظر زیست‌محیطی بی‌ضرر هستند. به عنوان یک پوشش کاربردی برای محافظت در برابر خوردگی و سایش در تنوع رنگ های مختلف وجود دارد.