دوهزار مگاوات نیروگاه صنایع تا پایان سال آینده وارد مدار می شود

مدیرعامل شرکت توانیر در آیین گشایش یازدهمین کنفرانس منطقه ای سیرد، ظرفیت نیروگاههای در حال بهره برداری صنایع را ٨٥٠ مگاوات عنوان کرد که تا پایان سال ١٤٠٣ به دوهزار مگاوات افزایش می یابد.

به گزارش برقاب:دکتر مصطفی رجبی مشهدی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر، حداقل ظرفیت پیش بینی شده در قانون مانع زدایی از صنعت برق برای نیروگاه صنایع تا پایان دولت سیزدهم را ١٠ هزار مگاوات عنوان کرد که هزار مگاوات آن نیروگاه تجدیدپذیر خواهد بود و تاکنون ٨۵٠ مگاوات نیروگاه صنایع از سوی صنایع به بهره برداری رسیده و طی یکسال آینده ٢ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از سوی این بخش به مدار تولید برق می پیوندد.
وی سهم دولت در افزایش ظرفیت نیروگاههای حرارتی تا پایان دولت سیزدهم را ١٠ هزار مگاوات اعلام کرد که از ابتدای دولت تاکنون ٨٢۶٠ مگاوات از طریق افزایش ظرفیت نیروگاهی یا ارتقای نیروگاههای موجود محقق شده است.
دکتر رجبی مشهدی با اشاره به رشد ۴ تا ۵ درصدی مصرف سالانه انرژی در کشور این میزان را در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد عنوان کرد و اظهار داشت: امسال تقاضای برق ۴ هزار مگاوات افزایش یافت که برای تامین این نیاز حداقل ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی باید احداث و سالانه حدود ۵ میلیارد دلار هزینه شود و این رقم با احتساب ناترازیها به ٧ تا ٨ میلیارد دلار بالغ می شود که به طور قطع تامین این میزان سرمایه گذاری در دولت امکانپذیر نیست.
مدیرعامل شرکت توانیر افزود: اخیرا مکاتباتی داشتیم که علاوه بر  صنایع انرژی بر ،مشترکان با دیماند بالای ٧ مگاوات نیز برق مورد نیازشان را با احداث نیروگاه تامین و برق مازاد را به صنایع دیگر بفروشند و از برنامه های مدیریت بار و مصرف انرژی معاف شوند.
مدیرعامل توانیر گفت: با توجه به برنامه هفتم توسعه که هنوز نهایی نشده ،تکیه گاه اصلی صنعت برق موضوع بهینه سازی، مدیریت مصرف و صدور گواهی صرفه جویی قابل عرضه در بازار است و در حوزه حاکمیتی باید بحث رویت پذیری و کنترل پذیری مصارف تا حدامکان فراهم شود.
وی ادامه داد: با مطرح شدن بحث دیتاهای بزرگ در صنعت برق به طور قطع باید زیرساختهای لازم را از طریق یک اپراتور فراهم کنیم تا مشترک بتواند در یک روز یا یک دوره مصرف، تکلیف خود را بداند و با کمک به صرفه جویی مصرف، پاداش دریافت کند.
مدیرعامل توانیر ١۵٠٠ مگاوات کاهش مصرف برق را با ١٠ تراواتساعت صرفه جویی در بخش خانگی همراه دانست و همگرا شدن خرده صرفه جویی ها در این نوع مصارف را برای غلبه بر اوج بار شبکه ،کارساز عنوان کرد.
دکتر رجبی مشهدی افزود: این قابلیت برای سال ١۴٠٣ تدارک دیده شده و در حال راه اندازی است و جلسات متعددی نیز از سوی مهندس محرابیان وزیر نیرو در این زمینه در حال برگزاری است و کمک می کند طرح پاداش صرفه جویی مشترکان که در ٢ سال اخیر اجرا شده با سازوکار جدید و در جهت کاهش مصرف و مقابله با ناترازی، عملیاتی شود.
وی یادآور شد: در ٢ سال اخیر به رقم شرایط سخت و دشوار صنعت برق، خاموشی در بخش خانگی اتفاق نیافتاد و تامین برق مورد نیاز صنایع افزایش پیدا کرد و زمستان جاری نیز تامین برق صنایع کشور ١٧.۶ درصد رشد داشته است.