در یزد ۲۰۰هزار مترمکعب آب با اقدامات حفاظتی صرفه‌جویی شده

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد از صرفه جویی بیش از 200 هزار متر مکعب آب با اقدامات حفاظتی و کشف چاه‌های غیر‌مجاز در استان یزد طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش برقاب : در یزد ۲۰۰هزار مترمکعب آب با اقدامات حفاظتی صرفه‌جویی شده . جواد محجوبی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه‌های گشت و بازرسی تمام ادارات، منابع آب شهرستان‌های استان تعداد ۱۸۲ حلق چاه غیر مجاز شناسایی و کشف شد که این امر صرفه جویی بیش از ۲۰۰هزار مترمکعب آب برای استان را در پی داشت.
وی افزود: از تعداد ۱۸۲ حلقه چاه غیرمجاز کشف شده تعداد ۶۰ حلقه از این چاه‌ها پر شده است.
محجوبی با بیان اینکه بیش از سه میلیون متر‌مکعب آب از طریق نصب کنتور هوشمند و تقلیل منصوبات به وجود آمده است،اظهارکرد: ۹۵ درصد از چاه‌های کشاورزی و ۸۱ درصد از چاه‌های صنعتی استان یزد در یک سال گذشته به کنتور هوشمند مجهز شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد به لایروبی رودخانه ها در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: عملیات لایروبی و بازگشایی رودخانه‌های استان با اعتباری معادل ۱۶۰ میلیارد ریال به منظورهدایت صحیح سیلاب در مسیر رودخانه های استان انجام شد.
محجوبی همچنین از اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی جهت عملیات آزاد‌سازی رودخانه‌های استان خبر داد و گفت: با صرف مبلغی معادل ۹۰  میلیارد ریال از محل اعتبارات جاری و معادل ۴۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیصی مدیریت بحران در سال ۱۴۰۲ نیز بخشی از لایروبی رودخانه‌های استان انجام شده و لایروبی دیگر رودخانه‌های اولویت دار در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد پروژه بازار آب را از طرحهای مهم در سند یزد نوین و یزد بهرهور دانست و گفت: این پروژه به صورت پایلوت در دشت یزد اردکان از اوایل اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: بهره‌برداران حداکثر به میزان ۱۰ درصد از پروانه مجاز بهره‌برداری خود از منابع آب را می‌توانند در بازار آب به متقاضیان عرضه کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تاکید کرد: در همین راستا سامانه‌ای با عنوان «سبا» (سامانه بازار آب) طراحی شده که متقاضیان از طریق آن نسبت به ثبت درخواست و واگذارکنندگان آب پس از بررسی کارشناسان توانند درخواستهای مورد نظر خود را اعلام پذیرش کنند.
جواد محجوبی به پروژه‌های عمرانی و طرح و توسعه این شرکت در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: عملیات عمرانی سد مخزنی هرات با حجم ۲۳ میلیون مترمکعب و با اعتبار بروز شده ۹۰۰  میلیارد تومان به عنوان بزرگترین سد استان به پایان رسیده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای یزد هدف از اجرای این پروژه را مهار سیلاب، تامین مطمئن حقابه کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری این منطقه دانست.
وی با اشاره به اجرای ۱۰۰ درصدی خط انتقال و مخزن پساب پروژه خط سبز آبرسان ابراز کرد: عملیات اجرای این طرح شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر است.
محجوبی گفت: طرح یاد شده از مهمترین طرح های پساب کشور محسوب می شود که شهرک های صنعتی فولاد و نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، شهرک صنعتی یزد را تحت پوشش قرار می دهد.