ظرفیت های بهره گیری از انرژی تجدیدپذیر در هرمزگان

مهندس محمد کریمی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با بیان اینکه ظرفیت های بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در هرمزگان نباید مغفول بماند از واحدهای صنعتی خواست تا از طرح تولید انرژی خورشیدی بیشتر استقبال کنند و از ظرفیت های موجود بهره گیری نمایند.

به گزارش برقاب :در هرمزگان ظرفیت های بهره گیری از انرژی تجدید پذیر نباید مغفول بماند . مهندس کریمی در همایش آشنایی صنایع با نیروگاه‌های تجدید پذیر خورشیدی افزود: در حوزه استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ۲ سال گذشته جهش بزرگی در مجموعه وزارت نیرو ایجاد شده است ، ظرفیت های تولید انرژی تجدید پذیر در استان هرمزگان نیز شناسایی و فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه احصا شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان در ادامه مطلب   ظرفیت های بهره گیری از انرژی تجدید پذیر  با بیان اینکه این جهش باعث شده ضوابط، مقررات، قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های موضوع تولید انرژی های تجدید پذیر ابلاغ شود و مورد توجه قرار گیرد ادامه داد : علاوه‌برآن شرکت‌های پیمانکار، مشاوران و تولیدکنندگان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در بسیاری از مناطق فعال شدند که براین‌اساس شاهد ارتقا کمی و کیفی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

مهندس کریمی با تاکید بر اینکه از همه ظرفیت ها در حوزه انرژی های تجدید پذیر می‌بایست استفاده شود افزود: قوانین بالادستی در این حوزه الزاماتی ایجاد کرده که باید به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر برویم، بر اساس مطالعات انجام شده بالای ۶۰ هزار مگاوات توان استفاده از انرژی خورشیدی در کشور وجود دارد که در حال حاضر ما کمترین استفاده را از این توان می‌بریم بر اساس تصمیم وزارت نیرو تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی نهادها و دستگاه‌ها باید از برق تجدید پذیر باشد، در برنامه هفتم هم این موضوع دنبال می‌شود و دستگاه‌های دولتی موظف هستند ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از انرژی های پاک تامین کنند.همه تمهیدات برای اجرای این طرح در استان هرمزگان اندیشیده شده و لازم است با هم افزایی مدیران دستگاههای دولتی و با نظارت استانداری و مدیریت ارشد استان در این مسیر گام برداریم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان همچنین به الزامات قانونی اشااره کرد و گفت : قانون الزام کرده که صنایع از برق تجدید پذیر استفاده کنند ، متاسفانه در استان هرمزگان صنایع رویکرد و استقبال شایان توجهی برای استفاده از برق تجدید پذیر نداشتند، لازم است رویکردها در شهرک‌های صنعتی برای تولید برق تجدید پذیر دنبال شود.وزارت نیرو برنامه منسجم برای تولید برق تجدید پذیر در یک افق ۵ ساله تدوین کرده است، یک هزار مگاوات برق تجدید پذیر در این افق در شهرک‌های صنعتی باید تولید شود، در استان هرمزگان هم برنامه ریزی ها در این حوزه انجام شده است.

مهندس کریمی در ادامه پیک و اوج مصرف برق تابستانی امسال را ۲ هزار و ۷۱۲ مگاوات اعلام کرد و گفت : پیش بینی پیک مصرف تابستان سال آینده در استان هرمزگان ۳ هزار مگاوات است که ظرفیت‌ها در این راستا باید مدیریت شود. البته رشد اقتصادی استان هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است و به تناسب مصرف برق هم در استان بیشتر شده است. در عین حال ناترازی سال آینده حدود ۲۰ درصد است که درصد آن بیشتر ازسال جاری در مصرف برق است بنابر این برای رفع این ناترازی از اکنون آماده باشیم ؛ کل واحدهای صنعتی فعال استان هرمزگان ۲ هزار و ۷۲۷ واحد است از این تعداد ۴۰ واحد بالای یک مگاوات مصرف برق دارند، این ۴۰ واحد با مصرف بالای یک مگاوات مصرف برق می بایست در خط مقدم تولید انرژی های تجدید پذیر قرار گیرند. این صنایع باید به سمت انرژی تجدید پذیر حرکت کنند و مصرف برق خود را مدیریت کنند.

در این نشست نمایندگان شرکت ها و صنایع استان نیز دیدگاههای خود پیرامون تولید و استفاده از انرژی های تجدید پذیر مطرح کردند و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان پاسخگوی پرسش های مطرح شده بود.