تولید سالیانه ۵۰ میلیون متر مکعب پساب از تصفیه خانه های استان مرکزی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از تولید سالیانه 50 میلیون متر مکعب پساب از خروجی تصفیه خانه های استان مرکزی خبر داد.

 

به گزارش برقآب،حشمت اله عباسی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید پساب در استان مرکزی ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است، گفت: این مقدار فرصتی ارزنده در زمینه بازچرخانی آب در صنایع استان به شمار می رود .

عباسی اظهار داشت : موضوع استفاده از پساب در سالهای اخیر در کشور مورد توجه قرارگرفته و نقطه عطف آن موضوع بازچرخانی پساب در لایحه بودجه است که مورد تاکید قرار گرفته .

وی ادامه داد: با پیگیری های دولت و وزارتخانه این مهم در دستور کار قرار گرفت و در ماه گذشته از ۲ قرارداد با موضوع سرمایه گذاری صنعت در این بخش رونمایی شد.

حشمت اله عباسی با اشاره به انعقاد قرار داد واگذاری پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای شازند و آستانه و مهاجران به صنایع استان افزود: این پروژه با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال شامل تکمیل تاسیسات فاضلاب دو شهر شازند و آستانه و انتقال و بازچرخانی پساب فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب مهاجران می باشد.

وی اذعان داشت: شرکت پتروشیمی شازند درپروژه بازچرخانی پساب ،۵۶کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب ،۴۶کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح ۳۴۴۳ فقره انشعاب فاضلاب و ساخت تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ٩۴٩٠متر مکعب در شبانه روز در شهر مهاجران و پالایشگاه امام خمینی (ره)شازند نیز با اجرای ۴٨کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب ،برنامه ریزی و نصب ١٠هزار انشعاب فاضلاب , و با همکاری مشترکین هر دو شهر و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ٧٢٠٠متر مکعب در شبانه روز در شهرهای شازند و استانه را در دستور کار خود دارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی آزاد کردن آب شرب از صنایع بزرگ استان را یکی از مهمترین مزایای این طرح عنوان نمود وافزود: با انتقال آب شرب صنایع به شهرهای مجاور مشکل کم آبی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی عملیات تصفیه فاضلاب را شامل تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمایی عنوان کرد که با فرآیندهای مختلف انجام می شود و تصریح نمود: به منظور حصول اطمینان از رعایت حدود ابلاغی در استاندارها، پایش های دوره ای و مستمر کیفی پساب خروجی انجام می شود.

عباسی به کاهش بارندگی و تنش های آبی پیش روی استان در تابستان اشاره کرد و افزود: با جابجایی تخصیص آب مصرفی صنایع استان با پساب و استفاده از این آب در بخش شرب، پایداری شبکه آب شرب شهری استان تضمین می شود.