تداوم خشکسالی در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از خالی بودن ۸۰ درصد ظرفیت سدهای استان خبرداد و گفت روند کاهش نزولات جوی روند خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سیدمحسن حسینی در خصوص آمار آب موجود در سدهای چهارده گانه بزرگ مخزنی گلستان اظهارکرد: در تاریخ ۳۱ […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از خالی بودن ۸۰ درصد ظرفیت سدهای استان خبرداد و گفت روند کاهش نزولات جوی روند خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سیدمحسن حسینی در خصوص آمار آب موجود در سدهای چهارده گانه بزرگ مخزنی گلستان اظهارکرد: در تاریخ ۳۱ تیر امسال، حجم آب موجود در کل مخازن سدهای گلستان ۴۹.۵ میلیون مترمکعب بوده که این میزان معادل تنها ۲۰ درصد حجم سدها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در تاریخ مشابه سال گذشته سدهای استان ۱۲۶ میلیون مترمکعب یعنی معادل ۵۲ درصد حجم سدها آب داشتند.

طبق گفته وی، سدهای شهید چمران و گلستان خشک شده است و سدهای وشمگیر ۳ درصد ، شهید قربانی ۴ درصد ، بوستان ۵ درصد، کرند ۸ درصد ، شهید ایمری ۱۰ درصد ، شهید دستغیب ۱۳ درصد ، کوثر ۱۵ درصد ، اینچه برون ۲۱ درصد ، دانشمند ۲۲ درصد ، نگارستان ۳۰ درصد، آلاگل ۵۱ درصد و آلماگل ۸۰ درصد آب دارند.

موافقت وزارت نیرو با استفاده از آب دریا بدون نمک زدایی برای طرح های آبزی پروری و کشت و صنعت شورورزی گلستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از موافقت وزارت نیرو با تخصیص یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون متر مکعب آب دریا جهت ساماندهی طرح های بخش کشاورزی بدون نیاز به نمک زدایی و با رعایت ضوابط و استانداردهای مربوطه و با هماهنگی با محیط زیست خبر داد.

 مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: در این طرح الزامات زیست محیطی لحاظ شده است که استان اجازه داشته باشه از آب دریای خزر برای پرورش آبزیان و کشت و صنعت شورورزی در گلخانه بدون شیرین سازی استفاده نماید.

وی بیان کرد: با پیگیری انجام شده شرکت آب منطقه ای استان در چند سال اخیر ،  به ویژه از نیمه دوم سال ۹۹ ، و بررسی های همه جانبه،  این مجوز از سوی وزارت نیرو صادر گردید.

حسینی افزود: اجزای این مجوز شامل استفاده از آب دریا برای ۱۰ هزار هکتار میگو است که سایت  ۴ هزار هکتاری آن در حال بهره برداری و اجراست و ۶ هزار هکتار هم برای توسعه میگو دیده شده است. طرح پرورش ماهیان خاویاری در سطح ۲۲۰ هکتار و استفاده از آب دریا برای کشت و صنعت  شورورزی در گلخانه به میزان ۷ هکتار در این طرح دیده شده است که متقاضیان با رعایت قوانین و مقررات می توانند از آن بهره مند گردند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان شیوه استفاده از این آب را احداث کانالهای مناسب ، هدایت آب دریا به ساحل و برگرداندن آن به دریا پس از بهره گیری اعلام کرد وگفت امید است این برنامه به کاهش فشار بر روی منابع آب سطحی و زیرزمینی استان ، افزایش اشتغال و بهره وری آب در استان کمک شایانی نماید.