مدیرعامل آبفا در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان:

تحقق افزایش دبی آب چاه ها برای گذر از تنش آبی تابستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: برای تامین آب مشترکین و گذر از تابستان بدون تنش سال 1402 افزایش دبی آب چاه ها به ظرفیت 284 لیتر بر ثانیه پیش بینی شده است.

به گزارش برقآب، مدیرعامل آبفا هرمزگان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان از تحقق افزایش دبی آب چاه ها به ظرفیت ۲۸۴ لیتر بر ثانیه برای گذر از تنش آبی تابستان سال ۱۴۰۲ خبر داد. این افزایش دبی آب چاه ها به منظور تامین آب مشترکین و گذر از تابستان بدون تنش آبی در نظر گرفته شده است.

به گفته عبدالحمید حمزه پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، اقدامات آبفا در راستای افزایش تامین آب در این منطقه بدون وقفه ادامه دارد. تا اکنون، برای رفع نیاز آبی جمعیت هرمزگان، عملیات حفر چاه های جدید به ظرفیت ۷۴ لیتر بر ثانیه و کف شکنی به ظرفیت ۱۷۴ لیتر بر ثانیه انجام شده است. این اقدامات در راستای گذر از تنش آبی و کمبود آب در تابستان انجام می‌شود.

مدیرعامل آبفا توضیح داد که به علت کم بارشی و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر، چاه‌های تامین آب شهرها و روستاها کاهش یافته و برخی از آن‌ها به طور کامل از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند. از این رو، برنامه‌های آبفا برای رفع نیاز آبی مناطق مختلف هرمزگان، اعم از حفر چاه‌های جدید، کف شکنی و آبرسانی سیار، همچنان ادامه خواهد داشت.

حمزه پور بیان کرد که تولید آب شیرین کن ها نیز در تامین نیاز آبی شهرها و روستاهایی که از منابع آب شیرین کن ها استفاده می‌کنند، نقش مهمی دارد. در حال حاضر، روزانه حدود ۲۲۸ هزار و ۴۳۸ متر مکعب آب توسط آب شیرین کن ها تولید می‌شود و این منابع آبی تا عبور از تقریباً ۸۸۲ هزار و ۸۳۲ نفر را تامین می‌کند.

با این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که آبفا در منطقه هرمزگان از طریق افزایش دبی آب چاه ها، حفر چاه های جدید، کف شکنی و آبرسانی سیار تلاش می‌کند تا نیاز آبی مشترکین را در تابستان بدون تنش آبی تامین کند.