۱۴۴ حلقه چاه کشاورزی سربیشه به کنتور هوشمند مجهز شدند

مدیر منابع آب شهرستان بیرجند گفت: تاکنون تمامی چاه‌های کشاورزی در شهرستان سربیشه به کنتور هوشمند مجهز شده اند.
مدیر منابع آب شهرستان بیرجند گفت: تاکنون تمام ۱۴۴ حلقه چاه کشاورزی در شهرستان سربیشه به کنتور هوشمند مجهز شده اند.
به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، “مهدی بهدانی” در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان سربیشه به کاهش نزولات آسمانی اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد همین میزان بارندگی کم هم تبخیر و تنها ۱۰ درصد به سفره آب های زیرزمینی نفوذ پیدا می کند.

وی اظهار داشت: این امر و از طرفی برداشت بیش از حد از مخازن آب زیر زمینی بخصوص در بخش کشاورزی موجب کسری مخزن در دشت های شهرستان سربیشه شده است.

مدیر منابع آب شهرستان بیرجند ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی شهرستان سربیشه تصریح کرد: هدف از تشکیل شورای حفاظت منابع آب زیرزمینی، مقابله با بحران کم آبی، آشنا کردن دستگاههای مرتبط با مسائل مربوط به آب زیرزمینی و هماهنگی در این زمینه است.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در همه بخش ها به ویژه بخش‌ کشاورزی، خواستار همکاری سایر ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی در این زمینه شد.

بهدانی گفت: در حال حاضر ۲۳ حلقه چاه در بخش صنعت و خدمات، ۱۲ حلقه در بخش آب شرب و ۱۴۴ حلقه چاه کشاورزی در شهرستان سربیشه وجود دارد که تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

 وی هدف از نصب کنتور هوشمند و همچنین تعدیل پروانه ها را به ثبات رساندن سفره های آب زیرزمینی دانست و گفت: هدف اصلی این طرح حفاظت و صیانت از منابع آب موجود است که در نهایت موجب پایداری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی خواهد شد.

در ادامه این نشست معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان سربیشه نیز ضمن عرض خیرمقدم و همچنین تبریک ایام نیمه شعبان گفت: صرفه جویی در مصرف آب در اولویت همه برنامه ها قرار دارد.

“حامد خزاعی” اظهار داشت: سازمان های دولتی، شهرداری ها و سایر دستگاه ها باید ظرف مدت ۶ ماه آینده نسبت به نصب کنتور هوشمند آب و برق اقدام کنند.

گفتنی است: شورای حفاظت منابع آب شهرستان سربیشه با حضور معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری، بخشداران بخش مرکزی و مود، مدیر امور منابع آب شهرستان بیرجند و سایر اعضای این شورا در محل فرمانداری شهرستان سربیشه برگزار شد.