تامین برق شهرک‌های صنعتی تهران ۸ درصد افزایش یافت

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران با بیان اینکه ۱۱ درصد مصرف برق ۱۶شهرستان‌ استان تهران توسط ۲ درصد مشترکان پرمصرف استفاده می‌شود، افزود: تابستان امسال میزان مصرف برق شهرک‌های صنعتی در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، قاسم شهابی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، با اشاره به ثبت رکورد مصرف ۳۳۰۰ مگاوات برق در تاریخ ۱۵ مرداد در استان تهران گفت: تامین برق شهرک‌های صنعتی تهران ۸ درصد افزایش یافت. ثبت این رکورد مصرف برق در حالی رخ داد که نیاز مصرف برق استان تهران به ۳۸۰۰ مگاوات رسیده بود و با همکاری صنایع، بخش اداری و بخش کشاورزی این میزان ناترازی مدیریت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در کل استان تهران به غیر از کلانشهر تهران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق وجود دارد، افزود: نزدیک به دو میلیون این آمار را مشترکان خانگی و حدود ۴۵ هزار مشترک را صنایع کوچک و بزرگ و مابقی را مشترکان تجاری، اداری و کشاورزی تشکیل می‌دهند.
مدیر‌عامل شرکت توزیع برق استان تهران در خصوص ناترازی برق کشور اضافه کرد: ما در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق داریم. این میزان نیروی برق به اندازه‌ی مصرف استان تهران، البرز و قم است؛ یعنی ما به این اندازه با کمبود برق مواجهیم.
وی در ارتباط با راهکار پیش رو برای مدیریت این ناترازی اظهار داشت: برای حل این ناترازی دو راه وجود دارد؛ راه نخست این که تمام برق تولید شده را مصرف کنیم و هر موقع تمام شد، برق مشترکان را بدون برنامه قبلی قطع کنیم. راه دوم برنامه‌ریزی است. وزارت نیرو از سال گذشته ابتدا این ناترازی را مشخص و برای توزیع برق برنامه‌ریزی کرد.
شهابی در همین رابطه ادامه داد: یکی از تصمیمات این بود که برق مشترکان خانگی قطع نشود. سپس برای ادارات بخشنامه‌ای صادر شد و آن‌ها موظف شدند تا در ساعات اداری نسبت به مصرفشان در سال ۱۴۰۰، سی درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد برق کمتری مصرف کنند.
وی اضافه کرد: در بخشنامه بعدی سختگیری افزایش پیدا کرد و معین شد در ساعت اداری ۴۰ درصد و بعد از آن، ۷۰ درصد برق کمتری نسبت به سال پایه مصرف کنند. به همین دلیل در تمام ادارات ما کنتور هوشمند نصب کردیم تا بتوانیم از راه دور مصرف آن‌ها را ارزیابی کنیم. در ‌صورت عدم رعایت ادارات نیز ابتدا سعی کردیم با حضور در ادارات، روش‌های کاهش مصرف برق را آموزش دهیم و با تذکر و آموزش مصرف آن‌ها را مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در ارتباط با نحوه مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی گفت: مساله بعدی، مصرف بالای چاه‌های کشاورزی است. تقریبا ۹ درصد از مصرف استان را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد. در کشاورزی‌ها دولت یک طرح تشویقی در نظر گرفته است که اگر بین ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر یا ۱ ظهر تا ۶ بعدازظهر مصرف برق نداشته باشند، در مابقی ساعات آن روز می‌توانند رایگان مصرف کنند. از این طریق، حدود ۵۰ مگاوات توانستیم در استان صرفه جویی کنیم و این برق را در اختیار خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز مهم قرار بدهیم.
وی ادامه داد: مطلب بعدی استفاده از مولدهاست؛ یعنی ما چگونه بتوانیم از دیزل ژنراتور‌هایی که در ادارات، کارخانجات، بیمارستان‌ها و در هرکجا که هست استفاده کنیم که از ساعت ۱۰صبح تا ۲ظهر که مصرف بالاست، در مدار آمده و از ما پاداش بگیرند.

مدیرعامل شرکت برق استان تهران در همین رابطه بیان کرد: برای این منظور، ما متوسط هر کیلووات برق را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان میفروشیم و حدود ۱۴۰۰ تومان از این‌ها میخریم. به این دلیل که در این ساعات نیاز داریم مصرف را کاهش دهیم. تا الان نیز حدود ۵۰ مگاوات با ما همکاری کردند که این عدد بسیار بزرگی است. از این طریق ما برق حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار مشترک خانگی را تامین کردیم. ما می‌توانیم متوسط به ازای هر یک مگاوات، برق حدود ۱۰۰۰ خانوار را تامین کنیم.
شهابی در ادامه گفت: حدود ۳۷درصد از مصرف برق استان، مربوط به بخش صنعت است. چون حدود ۳۸ شهرک صنعتی در استان داریم. در سال ۱۴۰۰ برای تامین برق صنایع دچار بی برنامگی بودیم و بدون هماهنگی برق صنایع را قطع می‌کردیم و این باعث اختلال و مشکلاتی در این بخش شده بود.
وی افزود: امسال مطابق برنامه‌ریزی که داشتیم، قرار شد صنایع هفته‌ای یک روز از ساعت ۱۱صبح تا ۱۱ شب مصرف خود را قطع و این مصرف را به انتهای شب یا روز‌های تعطیل موکول کنند. این موضوع برای بنگاه‌های صنعتی سخت بود، ولی با ما همکاری کردند و من صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم.
شهابی در ارتباط با مدیریت مصرف برق صنایع نیز بیان کرد: با همکاری خوبی که صنایع در مدیریت مصرف با ما داشتند، تقریبا روزانه ۳۵۰ تا ۳۹۰ مگاوات صرفه جویی می‌شود که معادل مصرف ۳۵۰ هزار خانوار است و بدون همکاری صنایع، احتمال اینکه در تا