تامین آب پایدار برای صنایع و شرب از اولویت بالایی برخوردار است

سیدالبرز حسینی نماینده مردم شهرستان خدابنده در مجلس شورای اسلامی و جواد تاراسی، فرماندار شهرستان خدابنده با حضور در محل شرکت آب منطقه ای زنجان با اکبر باقری مدیرعامل این شرکت دیدار و در خصوص مسائل و مشکلات منابع آبی این شهرستان گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ،فرماندار خدابنده در این جلسه با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی در این شهرستان و لزوم فرهنگ سازی مداوم در این حوزه برای تغییر الگوی کشت و مصرف بهره برداران و کشاورزان گفت:خدابنده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های شمال‌غرب کشور مطرح است، و بیش از ۹۵ درصد کشت و کار اراضی به‌ویژه گندم در این شهرستان به صورت دیم است و تنها ۳۲ هزار هکتار از اراضی خدابنده آبی است و تامین آب پایدار برای صنایع و شرب از اولویت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم شهرستان خدابنده درمجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر نیاز به بازنگری در مدیریت آب کشور، گفت: بحث آب در کشور یک موضوع اساسی است و امروز تقریبا به یک چالش مهم در سطح کشور تبدیل شده است .

حسینی تصریح کرد: شهرستان خدابنده به لحاظ منابع آبی وضعیت مطلوبی ندارد لذا در صدد یافتن راهکارهای مناسبی جهت تامین نیاز آبی بویژه در بخش شرب و صنعت هستیم؛چرا که رونق صنعت در منطقه ،افزایش بهره وری و کاهش بیکاری را بدنبال دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون به منظور حل مشکل آب در سطح کشور بخشی از اعتبارات را به این حوزه اختصاص داده است، یادآور شد: از دستگاه‌های متولی حوزه آب استان درخواست داریم برای حل مشکلات آب شرب، اقدامات عملیاتی انجام دهند. تامین آب شرب شهرستان خدابنده از سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود؛ در حالی که این شهرستان چند منبع آبی خوب دارد که متاسفانه استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

وی در این دیدار با قدردانی از اقدامات صورت گرفته از سوی مدیر عامل و همکاران این مجموعه در شهرستان خدابنده در پیگیری موضوعات منابع آب این شهرستان، اظهار داشت: این حوزه، حوزه تخصصی شماست وما منعکس کننده نظرات و دغدغه های مردم به این امور هستیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ضمن خیرمقدم گویی و قدردانی از حضور مسئولین شهرستان خدابنده در این شرکت در راستای تعامل و رایزنی برای حل مشکل کم آبی و گذر از بحران منابع آب، با ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی و منابع آبی شهرستان خدابنده، اظهار کرد: با وجود بارندگی‌هایی که تاکنون رخ داده است، اگر در مدیریت مصرف آب دقت نکنیم وارد بحران کمبود شدید آب خواهیم شد.

باقری با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، افزود: برای جلوگیری از اضافه برداشت و ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای مفاد طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، همه واحدهای صنعتی، تولیدی، خدمات و کشاورزی به نصب کنتور هوشمند طبق قوانین و مقررات اعلامی از سوی وزارت نیرو الزام شده‌اند و در این قوانین صدور مجوز بهره‌برداری منوط به نصب کنتور بر سر چاه است.

دبیر شورای حفاظت منابع آب زنجان با اشاره به اهمیت تجمیع منابع آب سطحی و جلوگیری از هدر رفت آب حاصله از بارش های فصلی در مسیلها و رودخانه های استان و شهرستان خدابنده ،تاکید کرد: تلاش و همت این شرکت بر این است که طرحهای نیمه تمام را کامل نموده و سدهای در حال احداث را تکمیل نماید تا نیازهای آبی منطقه مرتفع گردد.