تالاب کانی برازان مهاباد سیراب می شود.

یاسررهبردین مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مهاباد از رها سازی آب به سمت تالاب کانی برازان این شهرستان طی ۱۵ روز آینده خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی مهندس رهبردین مدیرعامل این شرکت در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه مهاباد گفت:  […]

یاسررهبردین مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مهاباد از رها سازی آب به سمت تالاب کانی برازان این شهرستان طی ۱۵ روز آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی مهندس رهبردین مدیرعامل این شرکت در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه مهاباد گفت:  طی سال جاری ۳ میلیون مترمکعب تامین آب تالاب کانی برازان انجام شده است و در طی ۱۵ روز آینده  با در نظر گرفتن اولویت آب شرب، تبخیر آب پشت سد و منابع مصارف بخش صنعت به میزان ۱ تا ۳ میلیون مترمکعب آب به تالاب کانی برازان رهاسازی خواهد شد.

وی درخصوص منابع آبی استان نیز  بیان داشت: امسال به نسبت دراز مدت، با کاهش ۱۷ درصدی بارش نزولات آسمانی و در طی سال جاری آبی با  کاهش ۵۰ درصدی منابع ذخیره آبی مانند برف مواجه هستیم. در استان ۱۴ سد داریم  که ۷ سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ، ۶ سد در حوضه ارس و یک سد در حوضه زاب قرار میگیرند. آب پشت سدهای استان در حال حاضر نزدیک به ۶۶۹ میلیون مترمکعب می باشد که به نسبت سال گذشته  ۱۵ درصد کاهش داشته است.

رهبردین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه بخش عمده ای وابسته به نزولات آسمانی و رحمت خداوند متعال می باشد الیته شرکت آب منطقه ای در طی سالهای گذشته اقدامات خیلی خوبی انجام داده است که میتوان به لایروبی رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه مانند: رودخانه زرینه رود ، رودخانه سیمینه رود و اتصال این دو رود مهم به یکدیگر و انتقال به پیکره اصلی دریاچه ارومیه با احداث کانال به طول ۲۳ کیلومتر، لایروبی رودخانه های مهاباد، گدار، روضه، نازلو و باراندوز اشاره کرد همچنین با سردهنه سازی های مطالعه شده در رودخانه های اصلی با بارش رحت الهی در  دوسال اخیر ثمره این اقدامات به خوبی دیده می شد، اما امسال بدلیل بارش کم، ذخایر برف کم و دمای بالا کاهش ورود آب به دریاچه را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه لازمه اش ایجاد زیرساخت مناسب و برنامه مدون با زمانبدی دقیق و متناسب امکان پذیر است گفت: خوشبختانه با پیگیری ها و مکاتبات لازم طی سال جاری با ایجاد زیرساخت در شبکه آبیاری، کاهش تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی و آبخوان داری را شاهد خواهیم بود.

مهندس رهبر دین در ادامه تصریح کرد: بدلیل پایین آمدن کیفیت آب چشمه ها و چاههای تامین کننده آب شرب ۱۴۰ روستای شهرستان مهاباد، در سالهای ۹۸ و ۹۹ برابر پیگیری های آب فاضلاب استان تامین آب شرب این روستا ها از مخزن سد مهاباد مصوب شده است لیکن انتقال آب از مخزن تا تصفیه خانه و تا خود روستاها در شرح وظایف شرکت آب و فاضلاب استان میباشد که در این خصوص نیز  شرکت آب منطقه ای استان با تعامل مناسب جهت مانع زدایی و تسریع در خدمات رسانی به روستاییان عزیز، خط انتقال اختصاصی برای تامین آب صنایع پایین دستی که توسط این شرکت احداث شده بود را در اختیار آب و فاضلاب استان قراردادیم تا به صورت مشترک برای صنعت و تامین آب شرب این روستاها مورد استفاده قرارگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در پایان سخنان خود با اشاره بر بیانات رئیس جمهور در خصوص اهمیت گردشگری و توجه ویژه به این امر گفت:  برنامه ریزی های خیلی خوبی برای جذب گردشگر و سرمایه گذار بخش خصوصی صورت گرفته و به دنیال آن هستیم بعد از اخذ مجوز های زیست محیطی لازم  محوطه سد های استان علی الخصوص سد مهاباد و سد شهرچای ارومیه را با قرارداد ۲۰ ساله در اختیار سرمایه گذاران این بخش قراردهیم تا با ایجاد ملزومات بازی های آبی، جت اسکی، رستوران و …. کمکی به صنعت گردشگری استان انجام پذیرد.