بومی‌سازی تصفیه روغن توربین در نیروگاه رامین

متخصصان نیروگاه رامین اهواز موفق به بومی‌سازی تصفیه روغن سیستم کنترل توربین‌ و صرفه‌جویی ۹۰۰ هزار دلاری در این نیروگاه شدند. خلیل محمدی، مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با اعلام این خبر گفت: سیستم کنترل توربین‌های ۳۰۵ و ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین از تجهیزات حساس و مهم واحدهای تولید برق است که وظیفه کنترل و انتقال […]

متخصصان نیروگاه رامین اهواز موفق به بومی‌سازی تصفیه روغن سیستم کنترل توربین‌ و صرفه‌جویی ۹۰۰ هزار دلاری در این نیروگاه شدند.

خلیل محمدی، مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با اعلام این خبر گفت: سیستم کنترل توربین‌های ۳۰۵ و ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین از تجهیزات حساس و مهم واحدهای تولید برق است که وظیفه کنترل و انتقال فرمان‌های صادر شده به والوهای هدایت بخار به استیج‌های مختلف توربین را به‌عهده داشته و نقش مهمی در پایداری تولید واحد دارد.
وی با بیان اینکه روغن مورد استفاده این سیستم از نوع فسفات استر مقاوم در برابر آتش است، افزود: عدم تامین روغن مورد نیاز سیستم کنترل توربین به‌دلیل تحریم‌های سال‌های اخیر، ممنوعیت خرید روغن خارجی و همچنین افزایش چشمگیر قیمت روغن تولید داخل، نیروگاه را دچار چالش‌های متعددی کرده که این موضوع باعث اخلال در بهره‌برداری پایدار از واحدهای تولید برق شده است.
مدیرعامل نیروگاه رامین اظهار داشت: خوشبختانه عزم جدی متخصصان این نیروگاه با ساخت دستگاه تصفیه فیزیکی و شیمیایی روغن سیستم کنترل توربین به کمک پتانسیل و توان فنی موجود در نیروگاه و تامین برخی تجهیزات لازم از تامین کنندگان داخلی به منصه ظهور رسید و هم اکنون می‌توانیم روغن‌های فسفات استر کارکرده را با استفاده از این دستگاه تصفیه کرده و مجددا مورد استفاده قرار دهیم.
محمدی با اشاره به مشکلات تامین به‌موقع روغن و همچنین قیمت هنگفت روغن‌های داخلی و خارجی، از اجرای عملیات تصفیه فیزیکی و شیمیایی ۶۰ بشکه ۲۰۸ لیتری روغن فسفات استر توسط متخصصان نیروگاه رامین با استفاده از دستگاه طراحی و ساخته شده در نیروگاه خبر داد.
مدیرعامل نیروگاه رامین صرفه‌جویی ریالی از محل تصفیه این ۶۰ بشکه روغن را حدود ۱۲ میلیارد تومان جهت خرید روغن داخلی و ۹۰۰ هزار دلاری (معادل ۲۱ میلیارد تومان) جهت خرید روغن خارجی عنوان کرد.
“نوید نمکی شوشتری” سرپرست گروه مهندسی شیمی و بخار نیروگاه رامین نیز در خصوص فرآیند تصفیه این روغن حساس اظهار داشت: روغن‌های کارکرده موجود در نیروگاه با توجه به بالا بودن عدد اسیدی و نامطلوب بودن سطح تمیزی امکان استفاده مجدد را نداشتند و این موضوع با توجه به چالش‌های تامین روغن نو همواره از دغدغه‌های فنی نیروگاه رامین بوده است.
وی مهمترین اقدامات انجام شده در فرآیند تصفیه این روغن را شناسایی،‌ جدا سازی و گزینش بشکه‌های روغن مستعمل قابل تصفیه، فیلتراسیون اولیه روغن با استفاده از مدیای ۵ میکرون استینلس استیل، تصفیه رزینی به‌منظور کاهش عدد اسیدی و همچنین طراحی و ساخت دستگاه تصفیه فیزیکی و شیمیایی با قابلیت بهبود قابل توجه سطح تمیزی و رطوبت زدایی از روغن تحت خلاء، جهت تصفیه نهایی روغن فسفات استر تا حدود استاندارد قابل قبول عنوان کرد.
وی افزود: در آینده نیز با استفاده از دستگاه ساخته شده در نیروگاه و بواسطه انجام تصفیه فیزیکی و شیمیایی روغن سیستم‌های کنترل واحدها و کاهش آلودگی و عدد اسیدی می‌توان زمان طول عمر مفید این نوع روغن‌ها را تا حدود ۳ تا ۵  برابر افزایش داد.
نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۸۵۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز استان خوزستان و همچنین پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور ایفا می‌کند.