بهبود و تعدیل بیش از ۲۷۰۰ پروانه بهره‌برداری

2700پروانه چاه مجاز کشاورزی در استان اصفهان اصلاح و تعدیل شد رئیس گروه حفاظت و بهره برداری از آبهای زیرزمینی شرکت آب منطقه ای اصفهان از اصلاح و تعدیل بیش از 2700 پروانه بهره برداری چاه های مجاز کشاورزی در دو سال اخیر خبر داد.

به گزارش برقآب، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تعداد یک هزار و ۷۴۰ و یک هزار پروانه بهره برداری چاه های مجاز کشاورزی اصلاح و تعدیل شدند. این اقدام از طرف شرکت به منظور بهبود و بهینه سازی استفاده از آب منابع زیرزمینی صورت گرفته است. با اجرای بهبود و تعدیل بیش از ۲۷۰۰ پروانه بهره‌برداری ، حجم آب صرفه جویی شده از محل اصلاح و تعدیل پروانه ها بیش از ۱۶۶ میلیون مترمکعب گزارش شده است.این مقدار آب در واقع می‌تواند به صورت عمده از منابع آبی کشاورزی ذخیره شود که در مقابل کاهش آب شرب و استفاده مستقیم از منابع آبی زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر مینا بگی، رئیس شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، اظهار کرده است که مهمترین اقدام جهت مقابله با تداوم افت سطح آب زیرزمینی، اجرای پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی است. این پروژه ها به منظور بهبود منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از کاهش آن ها از طریق تجدید نظر در روش‌های بهره برداری، ساماندهی و نظارت بر فرآیند حفاری انجام می‌شود. دفتر حفاظت منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نظارت مستمر و پیگیری بر پروژه های احیا و تعادل بخشی را انجام می‌دهد.

دکتر مینا بگی بیان کرده است که در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل عملیات حفاری در استان، تجهیزات مکان‌یاب (GPS) روی همه دستگاه‌های حفاری استان نصب شده است. این تجهیزات به منظور نظارت مستمر بر وضعیت حفاری و جلوگیری از هرگونه نقص یا اشتباه در فرآیند حفاری نصب شده‌اند. استان اصفهان به عنوان استان پایلوت در کشور، با راه اندازی سیستم نظارت بر فرآیند حفاری، تمام مراحل فرآیندهای حفاری چاه های مجاز را ساماندهی کرده است.

از سوی دیگر، برای کنترل برداشت آب از چاه های مجاز، ۳۰۴۷ ابزار اندازه گیری هوشمند روی چاه های بهره برداری در استان اصفهان نصب شده است. این ابزارهای هوشمند به منظور نظارت و کنترل دقیق تر بر میزان و سرعت برداشت آب از چاه های مجاز استفاده می‌شوند. با نصب این ابزارها، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بر مدیریت منابع آب زیرزمینی تسلط بیشتری پیدا کرده و برنامه ریزی های اثربخش تری در خصوص استفاده بهینه از منابع آبی را انجام می‌دهد.