با اجرای پروژه خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی

بهبود قابلیت اطمینان برق هسته مرکزی کلانشهر تبریز

به منظور افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق هسته مرکزی کلانشهر تبریز، عملیات اجرایی پروژه مهم خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی مابین پست‌های گلستان و خاقانی این شهر آغاز شده است.

به گزارش برقآب، به منظور افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق هسته مرکزی کلانشهر تبریز، عملیات اجرایی پروژه مهم خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی مابین پست‌های گلستان و خاقانی این شهر آغاز شده است.

 آغاز عملیات اجرایی پروژه خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی
خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی مابین پست‌های گلستان و خاقانی در شهر تبریز به منظور افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق هسته مرکزی این شهر، به تازگی در حال اجرا قرار گرفته است. بازدید دکتر رسول اسماعیل زاده، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان و معاونین از روند اجرایی پروژه، نشان از توجه و جدیت برای اتمام به موقع این پروژه مهم دارد. عملیات اجرایی این خط که از نیمه دوم تیر ماه آغاز شده است به طور پیوسته ادامه پیدا می‌کند.

شیوه انجام کارهای حفاری با استفاده از روش HDD
یکی از ویژگی‌های مهم این پروژه، استفاده از روش حفاری افقی جهت‌دار با استفاده از دستگاه HDD است. این پروژه، اولین پروژه انتقال برق به روش HDD در شمالغرب و سومین پروژه این چنین در سراسر کشور است. کارهای حفاری با این روش، تاکنون حدود ۵۰۰ متر از کل طول پروژه انجام شده است. استفاده از روش حفاری افقی جهت‌دار باعث کاهش تخریب و عدم نیاز به بازسازی برخی بناها و زیرساخت‌های موجود در مسیر انتقال می‌شود.

مشخصات فنی پروژه
خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی احداثی بین پست‌های گلستان و خاقانی در شهر تبریز، به صورت تک مداره با سه رشته کابل با سطح مقطع ۱۰۰۰ میلی‌متر مربعی مسی احداث می‌شود. این خط، بهبود قابلیت اطمینان شبکه برق هسته مرکزی شهر تبریز را به همراه دارد و باعث کاهش میزان خاموشی ناخواسته در شبکه برق می‌شود. این پروژه با اعتبار پیش بینی شده حدود ۱۶۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و امیدواری می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

 تأثیر بهره‌برداری از خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی
با بهره‌برداری از خط ۱۳۲ کیلوولت کابلی بین پست‌های گلستان و خاقانی، قابلیت اطمینان شبکه برق هسته مرکزی شهر تبریز برای سال‌های آتی بهبود می‌یابد و میزان خاموشی ناخواسته در شبکه برق کاهش می‌یابد. این پروژه اهمیت بالایی در تأمین امنیت برق شهر تبریز دارد و باعث می‌شود شهر از نظر انرژی به طور کامل تکمیل شده و با مشکلات قطع و وقفه در تأمین برق مواجه نشود.