برق کشاورزان کردستانی در تابستان امسال رایگان شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد برق مصرفی در استان مربوط به مشترکان بخش کشاورزی است، گفت: این مشترکین می توانند در صورت رعایت برنامه های پاسخگویی بار در پیک ۱۴۰۱، کل فصل تابستان از برق رایگان استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: محدود بودن منابع انرژی از یک سو و افزایش روز افزون تقاضای انرژی از سوی دیگر سبب افزایش اهمیت مدیریت مصرف انرژی در برنامه های خرد و کلان می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش های خانگی، کشاورزی و صنعتی به ترتیب بیشترین مصرف را در پیک تابستان دارند، افزود: در بخش کشاورزی برق به عنوان یکی از زیرساخت ها جهت تولیدمحصولات کشاورزی استفاده می شود بدین لحاظ تامین به موقع، مطمئن و ارزان انرژی برق موردنیاز این بخش تاثیر بسزایی در افزیش تولیدات و تسریع در نرخ رشد اقتصادی این بخش دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان  با تاکید بر اینکه بخش عمده برق مصرفی در بخش کشاورزی از طریق پمپاژهای چاه آب است، افزود: در همین راستا شرکت توانیر در اطلاعیه اعلام کرده که به منظور قدردانی و جبران زحمات و همکاری کشاورزان در مدیریت مصرف برق فصل تابستان امسال، امکان بهره مندی مشترکان کشاورزی از برق رایگان در صورت همکاری با صنعت برق فراهم شده است.

وی در خصوص نحوه بهره مندی مشترکین بخش کشاورزی از برق رایگان، بیان کرد: درصورتیکه کشاورزان به مدت ۵ ساعت از ساعت ۱۱ تا ۱۸ از برق چاه های کشاورزی استفاده نکنند و زمان آبیاری را به ساعات دیگر موکول کنند، از برق رایگان در مابقی ساعات شبانه روز بهره مند می شوند.

لهونیان افزود: با توجه به اینکه بیش از ۳۰ درصد برق مصرفی در استان مربوط به مشترکان بخش کشاورزی است در صورت همکاری مشترکان و رعایت الگوی تعیین شده این بخش با صنعت برق، بالغ بر ۵۰ مگاوات در مصرف برق در استان کردستان صرفه جویی می شود و این میزان انرژی صرفه جویی شده به بخش های خانگی و حساس در استان تزریق می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان مجموع کل مشترکین بخش کشاورزی در استان را ۱۱ هزارو ۸۸۲ مشترک عنوان کرد و افزود: در راستای مدیریت مصرف بار درپیک امسال با ۸ هزارو ۶۰۱ مشترک بخش کشاورزی  در سراسر استان تفاهمنامه همکاری منعقد شده است.

وی در پایان اظهار داشت: عدم آبیاری در ساعت گرم روز، یکی از اصول علمی کشاورزی نیز محسوب می شود چرا که در این ساعت به علت گرمای هوا و تبخیر بسیار آب، ضمن اتلاف منابع آب و انرژی،  باعث آسیب به گیاهان نیز می‌شود.