بررسی وضعیت حوضه های آبریز استان خوزستان

مدیر برنامه ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان،آخرین وضعیت حوضه های آبریز استان را تشریح کرد. به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، “علی شریفی” در تشریح آخرین وضعیت حوضه آبریز کارون بزرگ گفت :بارش حوضه آبریز کارون بزرگ نسبت به وضعیت نرمال ۳۸ درصد کاهش […]

مدیر برنامه ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان،آخرین وضعیت حوضه های آبریز استان را تشریح کرد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، “علی شریفی” در تشریح آخرین وضعیت حوضه آبریز کارون بزرگ گفت :بارش حوضه آبریز کارون بزرگ نسبت به وضعیت نرمال ۳۸ درصد کاهش داشته است..میزان ورودی آب به مخزن سد دز از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۳ درصد نسبت به وضعیت نرمال کاهش داشته است. همچنین میزان ورودی آب به مخزن سد دز در فصل بهار کمترین مقدار در ۵۰ سال اخیر بوده است.

وی افزود:میزان ورودی آب به زنجیره مخازن کارون  از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۴ درصد نسبت به وضعیت نرمال کاهش داشته است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان به آخرین وضعیت حوضه آبریز کرخه نیز اشاره کرد و گفت:بارش حوضه آبریز کرخه نسبت به وضعیت نرمال ۳۱ درصد کاهش داشته است و همچنین میزان ورودی آب به مخزن سد کرخه از ابتدای سال آبی تاکنون ۴۸ درصد نسبت به وضعیت نرمال کاهش داشته است.

شریفی از کاهش آوردها حوضه آبریز زهره-جراحی خبر داد و افزود:بارش حوضه آبریز مارون نسبت به وضعیت نرمال ۱۵ درصد کاهش داشته است.میزان ورودی آب به مخزن سد مارون از ابتدای سال آبی تاکنون ۴۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال کاهش داشته است و میزان ورودی به مخزن سد جره از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۴ درصد نسبت به وضعیت نرمال کاهش داشته است.

 

افزایش دو برابری حجم فعالیت های دفتر ایستگاه های سنجش منابع آب

مدیر ایستگاه های سنجش منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت به دلیل شرایط خشکسالی شدید حاکم در استان، این دفتر متناسب با شرایط اقدام به باز طراحی و بهینه سازی برنامه های سنجش و تعمیرات ایستگاه ها نمود.

 عبدالمحمد بشیری گفت: با توجه به اینکه پایش منابع و مصارف در حوضه های آبریز شالوده تمامی برنامه‌‌ریزی­ ها جهت مدیریت خشکسالی می­باشد لذا از خرداد ماه با شروع برنامه مصوب مدیریت تنش خشکسالی استان، دفتر ایستگاه ­های سنجش با دو هدف اصلی حفظ پایداری و تدقیق اطلاعات منابع آب استان در بخش­­های منابع و  مصارف اقدام به تجهیز اکیپ­ ها و برنامه­ های ویژه رصد و پایش ایستگاه ­های خود نمود.

وی افزود: بر این اساس طی یک ماه گذشته حجم فعالیت­های این دفتر در زمینه های اندازه­ گیری، تعمیرات و نگهداری، سرویس و نگهداری ایستگاه­ های خودکار و صحت سنجی ایستگاه­ ها در بخش داده و اطلاعات به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده ­است.

مدیر ایستگاه­ های سنجش منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: تولید داده صورت گرفته در این دفتر، پایه اطلاعات و تحلیلهای سایر دفاتر معاونت مطالعات جامع منابع را تشکیل داده و در یک ارتباط نزدیکی بین دفاتر معاونت فرایند برنامه ریزی و پایش منابع آب صورت می­ گیرد.

وی ادامه داد: برای دست یابی به این مهم، کارکنان ستادی و میدانی ایستگاه­ های سنجش، بی وقفه و به طور شبانه روزی در حال رصد و صحت سنجی داده­ های دریافتی از کارشناسان، متصدیان و ایستگاه­ های بر خط بوده و زمان رفع عیب ایستگاه ­ها توسط کارشناسان بهره بردار مستقر در مناطق، به کمتر از یک روز رسیده ­است.

عبدالمحمد بشیری عنوان کرد: فعالیت­ های این دفتر در سه بخش نرم ­افزار، سخت ­افزار و سازه تقسیم ­بندی می ­گردد. با توجه به محدودیت­های زمانی و مالی جهت انجام فعالیت­ های مذکور طبق روال­ های معمول قراردادی و با در نظر گرفتن شرایط ویژه کنونی، عمده خدمات اشاره شده به صورت درون سازمانی و با تکیه بر نیروی انسانی متخصص در این دفتر با سرعت و دقت بالا انجام می­گردد.

معاونت مطالعات جامع منابع آب متولی بهره­ برداری بیش از ۳۰۰ ایستگاه آب و هواشناسی در سراسر کشور است.