در نشست مدیریت پیک بار استان بیان شد؛

۳۹ درصد مصرف انرژی سمنان به صنعت اختصاص دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان اعلام کرد بالغ بر 39 درصد از مصرف انرژی در استان سمنان در بخش صنعت مصرف می شود و این در حالی است که حدود 1.5 درصد از مشترکین در این تعرفه متمرکز شده اند.

به گزارش برقاب به نقل از روابط عمومی استان سمنان سید محمد حسینی نژاد در نشستی که به منظور هماهنگی پیک بار در بخش صنایع برگزار شد بیان داشت: در تمام دنیا حدود ۲۰۰ ساعت پیک بار وجود دارد که با استفاده از ظرفیت های مدیریت مصرف برق آن را مدیریت می کنند و افزود: متأسفانه شدت مصرف انرژی در ایران ۱۴ برابر کشورهای توسعه یافته و تقریباً بیش از ۴ برابر دنیا بوده که این عدد نشان دهنده عدم استفاده صحیح از انرژی به ویژه در بخش برق هستیم.

وی ادامه داد در صورتی که این روند مصرف در کشور ادامه دار باشد در سال ۱۴۰۴ وارد کننده انرژی خواهیم بود و قطعاً به آفت بحران انرژی دچار خواهیم شد.

حسینی نژاد از روند کاهش شاخص های مهم شرکت نظیر تلفات انرژی، متوسط زمان خاموشی هر مشترک در دقیقه و نرخ انرژی تامین نشده گفت و افزود: خوشبختانه نتایج اقدامات جابه جایی بار سال گذشته منجر به ۴۵ مگاوات مدیریت مصرف در بخش صنعت گردید که با توجه به توافقات صورت گرفته با شرکت شهرکها کمترین میزان خاموشی بی برنامه در صنایع اعمال شد.

وی همچنین به استفاده ۶ مگاواتی از ظرفیت مولدهای اضطراری در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: آماده بکاری مولدهای موجود در صنایع، ادارات و سایر ارگانها کمک شایانی در کاهش خاموشی ها در نتیجه ناترازی تولید و مصرف می نماید.

مدیرعامل توزیع برق سمنان در ادامه توضیح داد نمودار نیاز مصرف سال گذشته ۵۶۱ مگاوات بار را نشان داد که همکاران ما توانسته اند با انواع روش های مدیریت مصرف و تشویقی، صرفه جویی ۵۹ مگاواتی را اعمال نمایند تا وضعیت شبکه به صورت پایدار باقی بماند.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: برای سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان پاداش همکاری در جهت مدیریت مصرف در تمامی تعرفه ها بوده است که حدود ۹ میلیارد آن اختصاص به بخش صنعت دارد.

وی به دلایل ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی برق در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: افزایش یک و نیم درجه ای دما در نیمه شمالی کشور، مشکلات پیک زمستان و به تعویق افتادن تعمیرات سالانه نیروگاهی، کم رنگ شدن اهمیت مدیریت مصرف برق در بخش خانگی به دلیل عملکرد مناسب وزارت نیرو در عدم خاموشی مشترکین این بخش، عدم تغییر ساعت رسمی کشور و اضافه شدن یک ساعته پیک مصرف شبانه و افزایش نرخ ارز و به طبع آن رونق و رشد مصرف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در صنایع سنگین از عمده دلایل این ترازی در بخش تولید و مصرف هستند.

وی همچنین که به وضعیت ۷۰ درصدی رویت پذیری بار استان اشاره کرد و گفت: از این میزان حدود ۱۰ درصد از مصرف کنترل پذیر بوده که سهم بخش صنعت از این کنترل پذیری ۳۵۳ عدد کنتور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۲ در بخش صنایع مورد انتظار است ۵۰ واحد صنعتی دیگر از دیزل ژنراتور بهره برداری نمایند تا میزان همکاری این شرکت در این بخش منجر به افزایش تولید هم راستای شعار سال گردد.

در ادامه این نشست یادگار احمدی مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز خرسندی از غالب صنعتی استان تاکید داشت نباید این فرصت در استان به تهدید تبدیل شود و تمامی سعی بر این مهم باشد تا در مدیریت بار کمترین میزان خسارت به صنایع وارد شوند و صنایع نیز با استفاده از این فرصت با جابه جایی شیفت های کاری خود به ساعات غیر پیک و همچنین اتصال طراح تعطیلات و تعمیرات به روزهای گرم همکاری لازم را با شرکت توزیع برق داشته باشند.

گفتنی است: در حاشیه این نشست شرکت کنندگان از مرکز پایش و مرکز کنترل شبکه شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان بازدید نموده و روند کنترل پذیری و رویت پذیری شبکه و مشترکین را از نزدیک مشاهده نمودند.