بازدید مدیرعامل آبفای کشور از روند اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هیئت همراه با حضور در بخش های مختلف تصفیه خانه، از نزدیک در جریان عملیات اجرایی این پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قرار گرفتند.

اتابک جعفری در این بازدید گفت: این پروژه یکی از مدرن ‌ترین تصفیه‌خانه‌های درحال ساخت کشوراست و از آخرین سطح اتوماسیون دنیا بهره می برد.
وی افزود: این تصفیه خانه دقیقا مطابق با تصفیه خانه های به روز اروپا می باشد که طراحی و مهندسی آن به طور کامل در ایران اجرا شده و با دستگاه های پیشرفته ای که نصب شده فاز مایع آن به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی احداث تصفیه خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی در سال های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز برشمرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوادامه داد: پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب می تواند به مداراستفاده برگردد و به تأمین آب صنعت، کشاورزی و مخصوصا احیای دریاچه ارومیه کمک شایانی خواهد کرد.
دکتر جعفری با اشاره به تأمین اعتبارات لازم این پروژه تأکید نمود: از طریق اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری و از محل ماده ۵۶ پیگیری می‌شود تا با تخصیص به موقع بودجه سال جاری و سال بعد شاهد تکمیل و بهره‌برداری این پروژه باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز دراین بازدید درخصوص میزان پیشرفت فیزیکی پروژه و زمان بهره برداری از آن توضیحات جامعی ارائه نمود.
مهندس خانی خاطرنشان کرد: از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد که با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ ‌بر ۷۵ میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه انتقال یابد. همچنین جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز می‌باشد.
مهندس خانی ادامه داد: این تصفیه خانه فاضلاب برای افق ۱۴۲۰ و تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر جمعیت طراحی شده است.
شایان ذکر است؛ اجرای پروژه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز در دو فاز مایع و لجن با هزینه ۱۸۲ میلیارد تومانی از سال ۹۵ شروع شده و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم از نوع STEP FEED بوده که این نوع فرایند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد و بخش مایع آن