مدیر سد زاینده رود:

بارندگی در کوهرنگ رکورد زد

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود گفت: بارش در 24 ساعت اخیر در کوهرنگ رکورد زد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، دکتر سید مجتبی موسوی نائینی میزان بارش سامانه تابستانه در سرشاخه اصلی حوضه آبریز ،کوهرنگ، را تا ساعت هشت صبح روز جمعه هفتم مرداد ماه ۳۷.۴ میلی متر  اعلام کرد و افزود: کوهرنگ در استان چهار محال بختیاری بعد برازجان، یزد، نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان از رکوردداران میزان بارندگی در شبانه روز گذشته بود.

وی با بیان این که افزایش ورودی آب به سد زاینده رود اصفهان در پی بارش‌های شبانه روز گذشته رخ داد، اظهار کرد: دبی متوسط ورودی ۱۷ ساعته سد زاینده‌رود حدود ۵۵.۵ مترمکعب بر ثانیه تخمین زده می‌شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود ادامه داد: پیک سیلاب طی ساعاتی در شب گذشته دستکم سه برابر این مقدار بوده است.

موسوی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها پیک سیلاب حدود ساعت هشت شب دیروز به سد زاینده‌رود رسیده است و با احتساب حداقل سه برابری پیک سیلاب ورودی تجمعی به سد بیشتر از ۱۵۰ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: میانگین بارشی در کوهرنگ از ابتدای سال آبی ، مهر ۱۴۰۰، تاکنون به یک هزار و ۲۴۷ میلی‌متر رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۸۲۲ میلی‌متر و در بلند مدت این تاریخ یک هزار و ۳۵۵ میلی‌متر بود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود  موسوی نائینی با اشاره به ذخیره ۲۷۴ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود تا روز گذشته ششم مردادماه، اضافه کرد: ورودی روز گذشته به سد ۵۳ متر مکعب و خروجی از آن ۲۸ مترمکعب بر ثانیه بود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی‌های کارشناسان شرکت مدیریت منابع آب ایران  از وضعیت بارش‌ها طبق مدل منطقه ای WRF و مدل‌های جهانی ICON و GFS نشان می‌داد حوضه آبریز سد زاینده رود متاثر از جبهه بارشی مونسونی تا حدود ۵۰ میلی‌متر و براساس مدل GFS حدود ۶۰  میلی‌متر بارش طی این روزها دریافت کند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده رود افزود: طبق این پیش‌‌بینی انتظار می رود حداکثر حجم رواناب ورودی به سد زاینده رود تحت تاثیر این جبهه بارشی تا حدود ۲۴ میلیون مترمکعب، با فرض ضریب رواناب ۲۰ درصد باشد.