انواع تابلو برق به همراه کارایی و شرکت تولید کننده

انواع تابلو برق به همراه کارایی و شرکت تولید کننده انواع تابلو برق از لحاظ تامین امنیت دستگاه های برق و افرادی که با آن کار می کنند اهمیت زیادی دارند. نصب تابلو برق می تواند تا حد زیادی از هزینه های تعمیر و تعویض دستگاه های برقی بکاهد. انواع شرکت تولید کننده تابلو برق […]

انواع تابلو برق به همراه کارایی و شرکت تولید کننده

انواع تابلو برق به همراه کارایی و شرکت تولید کننده

انواع تابلو برق از لحاظ تامین امنیت دستگاه های برق و افرادی که با آن کار می کنند اهمیت زیادی دارند. نصب تابلو برق می تواند تا حد زیادی از هزینه های تعمیر و تعویض دستگاه های برقی بکاهد. انواع شرکت تولید کننده تابلو برق در ایران وجود دارد که محصولات مختلفی مثل بانک خازن و انواع تابلو برق مانند تابلو چنج اور و بسیاری تجهیزات کاربردی در این حوزه را تولید می کنند. شرکت ساتل تابلو آسیا یک شرکت خصوصی و معتبر است که خدمات ارزنده ای را در زمینه فروش تجهیزات مراکز صنعتی ارائه می دهد.

مزیت های انواع تابلو برق

  1. جلوگیری از ایجاد نوسانات و اتصالات برق در مسیر تابلو برق و وسایل الکتریکی
  2. امکان قطع برق هنگام بروز اتصالات برق
  3. توزیع منظم برق بین قسمت های مختلف تجهیزات موتورخانه و ساختمان
  4. قابلیت نصب تابلو برق در قسمت های داخلی و خارجی منطقه
  5. امکان قطع برق قسمتی از ساختمان برای انجام سرویس و تعمیر
  6. قابلیت دریافت برق از منابع مختلف توسط تابلو برق و توزیع آن به مدارهای متصل
  7. وجود تنوع در قیمت تابلو برق؛ بنابراین هر متقاضی با توجه به شرایط خود می تواند تابلو برق مناسبی را خریداری کند.

انواع تابلو برق صنعتی و خانگی 

انواع تابلو برق صنعتی و خانگی

قیمت تابلو برق با توجه به ویژگی ها و کاربردهای خود متفاوت است که این ویژگی ها روی عملکرد آن تحت می گذارد. برای مثال تابلو برق صنعتی با تابلو برق خانگی کمی متفاوت است. همچنین از لحاظ ساختاری و فنی نیز تابلو برق ها بسته به نیازهای الکتریکی می توانند با هم تفاوت داشته باشند. مثلا یک تابلو برق می تواند دارای تجهیزاتی چون میله گذرگا، کلیدها، اتصالات فیوز، ردیاب جریان باقی‌مانده و تجهیزات بای پس باشد. در ادامه به معرفی برخی از انواع تابلو برق با نام مستعار آن می پردازیم.

۱. جعبه‌ های فیوز (تابلو برق ساده)

به صورت رسمی این تابلو برق در دسته بندی انواع تابلو برق قرار نمی گیرد ولی چون کاربردی شبیه عملکرد تابلو برق دارد در اینجا آن با عنوان تابلو برق ساده معرفی می کنیم. این تابلو برق بیشترین کاربرد را به عنوان تابلو برق خانگی دارد که در آن فیوز یک واحد مصرف کننده شناخته می شود که توسط این قطعه کنترل و توزیع برق انجام می گیرد. جعبه فیوز شامل کلید اصلی، دستگاه جریان باقیمانده و قطع کننده های مدار است. بنابراین باید بدانید در کجای خانه نصب شده تا بتوانید در زمان های اضطراری آن را خاموش کنید.

۲. تابلو قطع کننده (تابلو برق خانگی)

این نوع تابلو برق ها شامل یک صفحه توزیع برق رایج، پنل های قطع کننده و ظرفیت آمپران هستند. وظیفه محافظت از مدار در برابر گرم شدن بیش از حد بر عهده پنل های اصلی قطع کننده است. برای این کار یک قطع کننده در امتداد هر مدار توسط سه سیم وصل شده می شود. تابلو برق قطع کننده در صنایع کوچک و کارگاه ها نیز با عنوان تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

۳. تابلو برق پنل‌های اصلی

این تابلو برق ها در بخش خانگی و صنعتی کاربرد دارند و برای زمانی که یک قطع کننده برق در بخش بالایی خانه وجود دارد استفاده می شود. سیم ها در تابلو برق پنل های اصلی به صورت خطی بسته شده اند؛ بنابراین می توان زمانی که پنل اصلی به صفحه بریکر وصل است آن را به عنوان محافظ، زیر پنل قرار داد. در شرایط خطر می توان با قطع کردن کنتور از ایجاد آسیب به دستگاه و شبکه برق جلوگیری کرد.

۴. تابلوهای برق فوری

در بین انواع تابلو برق که معرفی شد تابلو برق فوری خاطر نصب راحت بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. اندازه این تابلو برق ها کوچک بوده و مخصوص مصارف خانگی و ساختمانی است. این تابلو برق های مدار بسته برای منطقه ای خاص کاربرد دارند که از منبع اصلی، برق را دریافت کرده و برق را در بخش های مختلف ساختمان توزیع می کنند. یکی از معایب مهم این تابلو برق نداشتن کلیدی برای قطع کامل برق است.

انواع تابلو برق از لحاظ نحوه عملکرد 

انواع تابلو برق از لحاظ نحوه عملکرد

تابلوهای برق بر اساس مولفه های مختلفی مثل محل نصب، میزان ولتاژ و نحوه عملکرد به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می شوند. البته ممکن است یک تابلو برق هم زمان در چند گروه از تابلوهای برق قرار گیرد؛ اما در ادامه به معرفی انواع تابلو برق از نظر عملکرد می پردازیم.

  1. تابلو برق اصلی: محل نصب این تابلوهای برق در پست های برق است که به قسمتی از ترانس که دارای فشار کمتری است متصل می شود.
  2. تابلو برق نیمه اصلی: این تابلو برق از تابلوهای برق اصلی تغذیه می کند و زیر مجموعه آن به شمار می رود. برق یک بلوک ساختمان توسط یک تابلو برق نیمه اصلی تامین می شود.
  3. تابلو برق فرعی: با استفاده از این تابلو برق می توان برق بخش کوچک تری از ساختمان مانند موتورخانه را تامین کرد. همچنین این تابلو برق زیر مجموعه تابلو برق نیمه اصلی قرار می گیرد یعنی منبع اصلی دریافت برق این تابلو از تابلو برق نیمه اصلی است.
  4. تابلو برق حفاظتی و کنترلی : به منظور اندازه گیری مقدار آمپر مصرفی و درایوها از تابلو برق کنترلی استفاده می شود. همچنین برای حفاظت و کنترل الکتروموتورهای جریان متناوب یا الکتروموتورهای جریان مستقیم این تابلو برق ها کاربرد دارند.
  5. تابلوهای برق توزیع برق: این تابلو برق در ساختار خود دارای کلیدهای مینیاتوری مختلفی است که هر کدام وظیفه خاصی دارند. وظیفه تابلو برق توزیع برق، تامین و توزیع برق در قسمت های مختلف یک مرکز صنعتی یا ساختمان است.
  6. تابلو چنج اور: تابلو برق چنج اور می تواند بین دو ورودی جریان برق به صورت خودکار جابه جایی انجام دهد. اساس طراحی تابلو چنج اور سنکرون یا موازی کردن جریان برق شهری با یک ورودی دیگر است که با استفاده از این ویژگی احتمال قطعی برق به صفر می رسد. با به کارگیری تابلوچنج اور می توان از دو ورودی برق تنها یک خروجی داشت؛ بنابراین با قطع برق یکی امکان استفاده از دیگر ورودی وجود دارد. برای مثال اگر در ساختمان ژنراتور اضطرای استفاده شود؛ در زمان قطع برق شهری با استفاده از تابلو چنج اور به طور خودکار برق از برق شهری به برق ژنراتور اضطراری تغییر می کند.
  7. تابلوهای برق صنعتی: تابلو برق صنعتی یکی از انواع تابلو برق رایج است که در آن امکان کنترل جریان خروجی با توجه به جریان ورودی وجود دارد. PLCها می توانند برق خروجی را کنترل کنند بنابراین در تابلو برق های صنعتی به کمک PLC این امر امکان پذیر است.
  8. تابلو بانک خازن: تابلو برق بانک خازناز مجموعه ای از خازن ها تشکیل شده که وظیفه آن ها اصلاح ضریب توان شبکه برق است. با استفاده از بانک خازن به میزان زیادی در هزینه مصرف و تامین برق صرفه جویی شده و مدیریت مصرف کنترل می شود.

جمع بندی

برای خرید و آگاهی از نحوه نصب و راه اندازی انواع تابلو برق باید به بهترین شرکت تولید کننده تابلو برق مراجعه کنید. شرکت ساتل تابلو آسیا به عنوان یک شرکت خصوصی می تواند یک مرکز معتبر برای خرید و راهنمای نصب تابلو برق باشد. قیمت تابلو برق با توجه به کیفیت و نوع تابلو برق متفاوت است ولی این شرکت تجهیزات با کیفیتی را با قیمتی مناسب ارائه می دهد.