انعقاد بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه انتقال و فوق توزیع در مشهد

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان عنوان کرد: شرکت برق منطقه ای خراسان طی حدود یک سال گذشته قرارداد بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش انتقال و فوق توزیع برای مشهد منعقد نموده است. مهندس حسین محمودی با اشاره به پروژه های در دست اجرای شرکت اظهار کرد: با توجه […]

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان عنوان کرد: شرکت برق منطقه ای خراسان طی حدود یک سال گذشته قرارداد بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش انتقال و فوق توزیع برای مشهد منعقد نموده است.

مهندس حسین محمودی با اشاره به پروژه های در دست اجرای شرکت اظهار کرد: با توجه به محدودیت های منابع مالی، شرکت برق منطقه ای خراسان طی سال های گذشته تلاش داشته از روش های مختلف جهت تامین اعتبار مالی پروژه ها استفاده نموده و طرح های مهم مربوط به مشهد و استان را اجرا کند. در این سال ها تجربه استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای خطوط ۴۰۰ کیلوولت اتصال به شبکه سراسری را داشته و توانسته ایم قدم بسیار بزرگی برای رفع محدودیت حبس تولید برداریم و از اعمال خاموشی های گسترده در سال ۸۷ به شبکه برق کشور جلوگیری نمایم.
وی ادامه داد: تجربه دیگر شرکت برق منطقه ای خراسان استفاده از منابع حاصل از فروش نیروگاه ها بود که در دولت قبل فرصتی از این جهت ایجاد شد و برق خراسان برای نخستین بار توانست منابع حاصل از فروش نیروگاه شریعتی را جذب کند. البته فرایند این کار بسیار طولانی بود و مصوبه هیات وزیران و شورای عالی واگذاری کشور برای این منظور اخذ شد.
محمودی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات برای تامین منابع پروژه های صنعت برق خراسان استفاده از منابع فاینانس خارجی بود، گفت: نظر به اینکه شهر مشهد مقدس سالانه پذیرای میلیون ها زائر داخلی و خارجی است و با سرعت بسیار زیادی نیز طرحهای توسعهایی خدمات شهری در آن در حال انجام است، متاسفانه این شهر با مشکلات فرسودگی بیش از حد خطوط برق، به خصوص شبکه ۶۳ کیلوولت و خطوط کابلی آن مواجه است. براساس بررسی همکاران معاونت برنامه ریزی شرکت، پیشنهاد شد که طرح جامع احداث شبکه برق انتقال و فوق توزیع شهر مشهد تهیه و اجرا گردد. با توجه به رقم بالای اعتبارات مورد نیاز این طرح، پیشنهاد شد که از ظرفیت خط اعتباری ایران چین برای اجرای این طرح استفاده شود.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان اضافه کرد: زمانی که خط اعتباری چین ابلاغ شد، مدت بسیار زیادی وقت صرف اخذ مجوزهای آن گردید و نهایتا تامین منابع از این محل به تایید بانک مرکزی رسید و به طرف چینی نیز این موضوع ابلاغ گردید اما با خروج امریکا از برجام، متاسفانه علی رغم اینکه این پروژه به نقطه نهایی رسیده بود، طرف چینی از ادامه کار سر باز زد. از طرفی پروژه های مهم شهر مشهد نیز بلاتکلیف مانده بود که در صورت اجرا نشدن، می توانست وضعیت برق این شهر را به نقطه های بحرانی برساند.

مهندس محمودی با اشاره به اینکه صنعت برق خراسان برای اجرای پروژه های خود دنبال راهکارهای متعددی است، عنوان کرد: در سال ۹۹ این شرکت تصمیم گرفت به هر ترتیبی که ممکن است پروژه های طرح جامع شهر مشهد را اجرا نماید؛ در غیر این صورت شهر مشهد با خاموشی های وسیعی مواجه می گردید. در حال حاضر نیز بخشی از خاموشی های کنونی ناشی از همین موضوع و البته بخش قابل توجهی از آن ناشی از کمبود تولید برق و افزایش شدید مصرف برق است. در هر حال در صورتی که این پروژه ها اجرا نگردد، در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با بیش از ۲۰۰ مگاوات خاموشی ناشی از محدودیت های انتقال مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه صنعت برق خراسان توانست با پیگیری های زیاد، مناقصه تعداد بسیاری از پروژه ها را برگزار کند و قراردادهای آن را به پیمانکاران ابلاغ نماید.

اجرای پست ۴۰۰ کیلولت GIS امام رضا(ع)، نخستین تجربه در مشهد

مهندس محمودی با اشاره به پروژه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع)، از آن به عنوان یکی از پروژه های مهم و بزرگترین پروژه بخش برق شهر مشهد از ابتدای تشکیل شرکت برق منطقه ای خراسان یاد کرد و افزود: اجرای این پست نخستین تجربه بزرگ شرکت برق منطقه ای خراسان و از معدود پروژه هایی است که در شهر مشهد با این شرایط اجرا می شود. در حال حاضر در کشور پست های ۴۰۰ کیلوولت GIS به تعداد بسیار محدودی فعال است. اینکه این پست در سطح شهر مشهد اجرا شود، برای برق خراسان نخستین تجربه به شمار می آید. البته اجرای این پروژه به دلیل نیاز شهر مشهد سال ها پیش از سوی توانیر ابلاغ شده بود اما پروژه های توسعه ای شهر مشهد به دلایلی زیادی از جمله لغو فاینانس چین معوق ماند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت اجرای این پست این است که با رشد شدید مصرف، شبکه ۱۳۲ کیلوولت دیگر قادر نیست برق مورد نیاز مصرف شهر مشهد را تامین نماید و باید حتما سطح ولتاژ بالاتری به شهر مشهد آورده شود و در مطالعات مربوط به سال ۱۴۲۰ توسعه شبکه برق مشهد، پیش بینی شده که باید یک پست ۴۰۰ کیلوولت دوم نیز در این شهر احداث گردد.
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان با بیان اینکه موقعیت این پست در نزدیکترین محل به حرم مطهر رضوی واقع است و در میدان بسیج یا همان فلکه برق قدیم مستقر خواهد شد، اظهار کرد: صنعت برق خراسان برای احداث این پست با محدودیت تامین زمین مواجه بود و تنها گزینه ای که در اختیار ما قرار داشت، استفاده از بخشی از ساختمان اداری میدان بسیج برای احداث پست بود.

احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

مهندس محمودی ادامه داد: با برگزاری مناقصه مربوط به اجرای این پست، قرارداد آن نیز حدود یک ماه پیش منعقد و به پیمانکار ابلاغ شد. ارزش قرارداد احداث پست بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان است که به مرور زمان و با توجه به شرایط و نواسانات ارزی در مدت اجرا و همچنین با اعمال تعدیل ها افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این رقم بدون احتساب تهیه کلیدهای GIS 132 کیلوولت و ترانس های قدرت آن به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در حال حاضر باید ۲ عدد ترانس ۲۰۰ MVA نیز در این پست مستقر شود که با محاسبه قیمت این ترانس ها، هزینه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) به بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان خاطرنشان کرد: همزمان با احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) ۲ پروژه بزرگ دیگر نیز آغاز شده که مربوط به خطوط تغذیه کابلی آن است. باید توجه داشت هنگامی که یک پست در یک شهر راه اندازی می شود، امکان انتقال دکل های بزرگ خطوط هوایی تغذیه آن به داخل شهر به هیچ وجه عنوان فراهم نیست و باید سراغ شیوه های دیگری رفت که عموما پرخرج و پرهزینه خواهد بود. یکی از روش های معمول برای این منظور استفاده از تونل است. در حال حاضر پروژه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) ۲ تونل دارد که قرارداد آن منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه عملیات احداث این پست بر اساس برنامه قراردادی ۳ ساله پیش بینی شده است، گفت: باید عملیات احداث این تونل ها نیز همزمان با اجرای پست مزبور آغاز و اجرا شود تا خط ارتباطی بین پست با سایر پست ها برقرار شود. بر این اساس پروژه تونل شماره یک به طول ۵.۵ کیلومتر است که از پست امام رضا(ع) در میدان بسیج آغاز می شود و سپس به چهارراه نخریسی و نهایتا به انتهای خیابان کوشش می رسد و از آنجا از طریق یک سر کابل زمینی به هوایی به خط هوایی متصل می گردد. رقم قرارداد اجرای این تونل حدود ۹۰ میلیارد تومان است که با احتساب تعدیل های مربوط به آن در سال ۱۴۰۰ پیش بینی می گردد که هزینه آن حدود ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید که البته این بدون احتساب هزینه کابل ۴۰۰ کیلوولت آن است و خرید کابل ۴۰۰ کیلوولت نیز در دستور کار قرار گرفته و به زودی قرارداد آن منعقد خواهد شد.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان افزود: از بزرگراه شهید کلانتری نیز یک خط ۴۰۰ کیلوولت هوایی به طول ۱۲ کیلومتر باید کشیده شود که قرارداد آن نیز منعقد شده و نهایتا به پست ۴۰۰ کیلوولت زکریا خواهد رسید. ارزش این قرارداد ۶۰ میلیارد تومان است.

مهندس محمودی تاکید کرد: علاوه بر این با اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) باید تعدادی پروژه های پست ۱۳۲ کیلوولت نیز اجرا شود که یکی از آن ها پست ۱۳۲ کلیلولت بازاررضاست. در این پروژه پست ۶۳ کیلوولت بازاررضا جمع آوری و پست ۱۳۲ کیلولت آن با ظرفیت ۵۰ در ۲ مگاولت آمپر با هزینه بیش از ۳۳ میلیارد تومان بدون احتساب کلیدهای GIS و ترانس های قدرت اجرا گردد که قرارداد آن منعقد و به پیمانکار ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه قرار است یک خط ارتباطی تونلی از پست ۴۰۰ کیلوولت امام رضا(ع) به پست بازاررضا نیز احداث شود، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه تونلی به طول ۵.۸ کیلومتر در نظر گرفته شده است. مبلغ این قرارداد نیز ۱۱۸ میلیارد تومان بوده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. این تونل قرار است بخشی از مسیر پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) را به پست بازاررضا و همچنین بخش دیگری به پست ارگ و پست شهدا متصل می شود. بخش دیگر این تونل نیز مربوط به اتصال پست حامد به بوعلی است. قرارداد اجرای این تونل به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان است که با احتساب تعدیل ها پیش بینی می گردد که هزینه پروژه به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان عنوان کرد: یکی از دیگر از پروژه های مربوط به این پست، خرید کابل ۴۰۰ کیلوولت است. امید است این کابل با توجه به توان داخلی در کشور تولید شود. البته برخی تست های مربوط به این کابل ها در خارج از کشور انجام می شود ولی این توانمندی در کشور وجود دارد و تعدادی از شرکت هایی که با طرح های برق خراسان تبدیل به کابل سازهای معتبری شده اند، برای تولید کابل ۴۰۰ کیلولوت اعلام آمادگی کرده اند.

وی اضافه کرد: این پست نیازمند خرید ۴ کیلومتر کابل ۴۰۰ کیلوولت ۱۶۰۰ دومداره با برآورد قیمتی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. همچنین خرید ۲ کلیومتر کابل برای پست حامد با برآورد قیمت حدود ۶۰ میلیارد تومان نیز در دستور کار قرار دارد. با در نظر گرفتن اعداد مربوط به این پروژه ها توسعه شبکه برق مشهد در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. این پروژه برای صنعت برق خراسان ، به خصوص شهر مشهد مقدس بسیار حیاتی و ارزشمند است.

مهندس محمودی تصریح کرد: با قراردادهای مربوط به اجرای پست های مربوط به پست ۴۰۰ کیلوولت امام رضا(ع) که به مرحله قرارداد رسیده، پروژه های دیگری نیز وجود دارد که طی سال ۹۹ به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است که در مجموع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در سال ۹۹ برای شهر مشهد و استان فعال شده است. البته برای تامین منابع مربوط به این پروژه ها برنامه ریزی های دیگری نیز شده است. تلاش ما این است که از طرق دیگر نیز منابعی غیر از منابع مستقیم صنعت برق جهت تامین مالی پروژه ها تامین کنیم.

وی در خصوص لیست پروژه های سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ که برای مشهد و استان های خراسان تعریف و فعال شده، گفت: از سال ۹۹ تاکنون قرارداد پروژه های پست ۱۳۲ کیلوولت GIS فرهنگ، پست ۱۳۲ کیلولت حامد، پست بازاررضا، پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع)، پست ۱۳۲ کیلوولت جنگل، پست ۱۳۲ کیلوولت دوغارون، توسعه پست GIS شهدا، پست زاوین، پست کاویان، پست موبیل سد دوستی، احداث خط هوایی ۴۰۰ کیلوولت تغذیه امام رضا(ع)، تونل شماره یک به طول ۵/۵ کیلومتر، تونل شماره ۲ به طول ۸/۵ کیلومتر، خرید ترانس های قدرت پست ها، خرید ۲۳ دستگاه کلید GIS 132 کیلوولت و… منعقد و ابلاغ شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان بیان کرد: البته پروژه هایی نیز از قبل در مشهد و استان در دست اجرا بود که برخی از آن نیز بسیار طولانی شده بود. با پیگیری های انجام شده این پروژه ها نیز به نتیجه رسیده و یا به زودی به اتمام خواهد رسید. از این موارد می توان به پست ۱۳۲ کیلوولت حافظ، خط تلسکوپی سیمانی ۱۳۲ کیلوولت دیهوک برای نخستین مرتبه در خط طبس به دیهوک اجرا شد و توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت گلشن طبس اشاره کرد. پروژه های جدیدی نیز در دست پیگیری است که توسط معاونت برنامه ریزی شرکت برق منطقه ای خراسان ابلاغ شده و تا پایان سال جاری قراردادهای آن منعقد و عملیات اجرائی آن آغاز خواهد شد. از این موراد می توان به افزایش ظرفیت پست ۱۳۲ پارسی، افزایش ظرفیت پست سجاد، احداث پست معادن شاهکوه، توسعه پست نهبندان، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت جاجرم، توسعه پست حافظ، افزایش ظرفیت پست پردیس، افزایش ظرفیت پست نمایشگاه، احداث پست ماشین ابزار و توسعه پست توس اشاره نمود.

مهندس محمودی در خصوص پروژه های مربوط به احداث خطوط در استان و مشهد نیز گفت: نصب گارد و فیبر نوری خط ترتبت جام به خواف که برای خطوط ارتباطی دیسپاچینگ ملی و استان بسیار اهمیت دارد، یکی از پروژه های دیگری است که به زودی قرارداد آن منعقد خواهد شد. خرید کابل و کابل کشی پست تغذیه حامد و پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) نیز از پروژه دیگری است که فراخوان مربوط به آن صادر شده است. خرید کابل پست بازاررضا که پست و تونل آن به نتیجه رسید و خرید کابل برای اتصال پست ۴۰۰ کیلوولت امام رضا(ع) به پست ارگ و شهدا نیز از پروژه هایی دیگری است که در بخش احداث خطوط دنبال می شود. این پروژه ها حداکثر تا پایان سال جاری به قرارداد خواهد رسید و ابلاغ می شود.