اقدامات پیشگیرانه سرقت تاسیسات برق: تجربه‌های گذشته و راهکارهای آینده

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در نشست بررسی اقدامات پیشگیرانه سرقت تاسیسات برق و عوامل خرابکارانه. سرقت سیم های برق با اصلاح 80% شبکه بهبود یافته و حدود 140 کیلومتر از شبکه تبدیل به کابل خودنگهدار شد. امسال حدود 10 کیلومتر شبکه به سرقت رفته است."

به گزارش برقآب، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در نشست بررسی اقدامات پیشگیرانه سرقت تاسیسات برق و عوامل خرابکارانه ، با اشاره به اینکه معضل سرقت سیم های برق با اصلاح ۸۰ درصد شبکه ها بهبود یافته و حدود ۱۴۰ کیلومتر از این شبکه‌ها در سال گذشته تبدیل به کابل خودنگهدار شد، افزود : امسال حدود پنج تن سرقت کابل های فشار ضعیف داشتیم که در مجموع این سرقت در حدود ۱۰ کیلومتر از شبکه را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد ادامه داد: سرقت کابل‌های شبکه‌ هم یکی دیگر از مشکلاتی است که داریم و در صورتی که نول شبکه سرقت شود، وسایل برقی مردم هم با خسارت مواجه می‌شود .

وی افزود: یکی دیگر از موارد سرقت، بحث کابل‌های روشنایی بلوار‌ها است که معمولا از روی فندانسیون کابل‌ها را سرقت کرده و از دریچه تیر برق اقدام به خارج کردن سیم می کنند که بازنگری در محل دریچه و جوشکاری آن در مناطق خارج محدوده در دستورکار قرار گرفته است.

این مسئول استفاده از تیرگرد در مناطق جرم خیز ، هوشمند سازی درب پست های برق در زمان باز شدن برای کاهش سرقت ، تهیه مشخصات کامل پیمانکاران و برق کاران و ارائه به پلیس آگاهی، بازدید از ضایعاتی های سراسر استان را از اقدامات موثر در کاهش سرقت تاسیسات برشمرد.

وی اضافه کرد : نصب دوربین برای مشترکین تک ترانس در مناطق خارج محدوده ، بازنگری در روند خروج کالا از انبار و انبارگردانی دوره ای ، ارسال پیامک هشدار به مشترکین ، افزایش ارتفاع سکسیونر و ریکلوزر و موارد از این قبیل را در کاهش سرقت تاسیسات برق موثر دانست.