افزایش قابل توجه طبقه خوش‌مصرف‌های آب تهران در سال جاری

معاون درآمد و امور مشترکین آبفای استان تهران گفت: امسال شاهد رشد 11 درصدی طبقه خوش‌مصرف‌های آب تهران در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته هستیم.

به گزارش برقآب، سیدرسول باقری، مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران، اعلام کرد که با انجام طرح برخورد با مشترکان بدمصرف، سرانه مصرف آب در شهر تهران در چهارماهه اول سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است. آب همانند سایر منابع طبیعی، یک منبع محدود است و باید بهینه‌سازی مصرف آن از طریق تغییر رفتار مشترکان صورت گیرد.

باقری ادامه داد که درصد کاهش مصرف آب توسط مشترکان بدمصرفی که بیش از ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، حدود ۲۵ درصد بوده است. این طرح باعث شده سرانه مصرف آب توسط شهروندان تهرانی در چهارماهه اول سال جاری به طور متوسط از ۱۶.۴ مترمکعب به ازای هر خانواده به ۱۵.۵ مترمکعب برسد، که نشان دهنده یک کاهش تقریباً ۶ درصدی است.

در جدول آماری ارائه شده توسط معاون درآمد و امور مشترکین آبفای استان تهران آمده است که حدود ۵۲ درصد مشترکان پرمصرف هستند، در حالی که ۲ درصد دیگر به عنوان بدمصرف طبقه‌بندی شده‌اند. با این حال، ۴۶ درصد مشترکان طبقه خوش‌مصرف‌های آب هستند که نشان‌دهنده موفقیت این طرح در تغییر رفتار مشترکان است.

به طور کلی، از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۷ هزار خانوار بدمصرف خانگی و غیرخانگی با محدودیت قطع موقت آب از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر مواجه شده‌اند. این اقدام برای ایجاد آگاهی و توجه در مشترکان بدمصرف به مسئله مصرف آب بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

با توجه به این اطلاعات، می‌توان نتیجه گرفت که طرح برخورد با مشترکان بدمصرف در استان تهران باعث کاهش قابل توجهی در مصرف آب شده است و مشترکان طبقه خوش‌مصرف‌های آب تاکنون با این طرح همراهی نموده‌اند. اما همچنان لازم است اقدامات بیشتری برای کاهش مصرف آب در سطح شهروندان انجام شود.