افتتاح دومین مسیر گردشگری آبی در یزد

رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی از افتتاح و رونمایی دومین مسیر گردشگری آبی شهر یزد خبر داد

به گزارش برقاب، به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده رئیس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی در حاشیه رونمایی از این مسیر گفت: دومین مسیر گردشگری آبی شهر یزد با عنوان باز آب با حضور رئیس دفتر یونسکو در تهران رونمایی و  افتتاح شد.

وی با بیان اینکه این مسیر گردشگری شامل ۷ نقطه است، افزود: این مسیر از آسیاب کوشک نو آغاز و از مسیر های مسجد فهادان، رنگ رزی، آب انبار فهادان، سنگ آب فهادان، مدرسه ضیائیه و بقعه دوازده امام عبور می‌کند.

جوادیان‌زاده ابراز کرد: مسیرهای گردشگری یا پایاب دارند یا وابسته به آب در یزد قدیم هستند و در گذشته مدرسه و مسجد در کنار مسیر آب قرار داشتند.

رئیس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با اشاره به اینکه تمام ادوار تاریخی در این مسیر وجود دارند، خاطرنشان کرد: بقعه دوازده امام که به عنوان قدیمی‌ترین بنای شهر یزد با قدمت بیش از هزار سال تا آسیاب کوشک نو که مربوط به دوره قاجار است، بخشی از این مسی محسوب می‌شوند.

جوادیان‌زاده گفت: نخستین مسیر گردشگری در کشور هم در سال‌های گذشته با عنوان مسیر هفت منزل آب و زندگی در یزد رونمایی شد.

در ادامه این رونمایی، سترانگ ینگ رئیس دفتر یونسکو در تهران گفت: این مسیر برای شهر و مردم یزد مهم خواهد بود.

وی افزود: با راه‌اندازی این مسیر، گردشگران به بازدید از این مسیر که بخشی از بافت کهن و ثبت شده در میراث جهان است ترغیب شده و با جلوه‌های فاخر استفاده بهینه از آب در یزد قدیم آشنا می‌شوند.

ینگ با بیان اینکه راه‌اندازی چنین مسیرهایی اهمیت آب در مدیریت شهر یزد را نشان می‌دهد، ابراز کرد: شهر یزد می‌تواند با انجام چنین کارهایی سیستم قنات را که مدیریت پایدار در نگهداری آب است را به گردشگران نشان دهد.