ده برابر شدن اعتبارات پروژه‌های آبی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

اعتبار پروژه‌های آبی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم ۱۰ برابر شده است

اعتبار پروژه‌های آبی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم ده برابر شده است. گزارش برقاب،آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد  ببا تشریح فعالیت این شرکت در اجرای طرح‌های اضطراری وزارت نیرو در این استان اظهار داشت: در دولت سیزدهم اقدامات مهمی در کشور و به ویژه در استان‌های محروم همچون کهکیلویه و بویراحمد صورت پذیرفته است.

وی افزود: این اقدامات در قالب فعال‌سازی پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه‌های متوقف و متروکه شده، تقویت و تنوع ردیف‌های اعتباری و توجه به پروژه‌ها در سفر اول و دوم هیئت دولت به استان بوده که نتیجه این اقدامات و این رویکرد عدالت‌محورانه، فعالسازی ۶۱ پروژه در بخش آب استان کهکیلویه و بویراحمد بوده است.

مصلح بیان داشت: این ۶۱ پروژه در قالب احداث سد مخزنی، تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها، طرح‌های مرمت و بازسازی تأسیسات آبی، مطالعات طرح‌های جدید و از جمله طرح‌های نیروگاهی و نیروگاه‌های برقابی و مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها و موارد دیگری است که اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، پیشرفت فیزیکی بخشی از این طرح‌ها را بسیار خوب خواند و توضیح داد: طرح عظیم آبرسانی از سد «کوثر» به لیکک که آب شرب ۸۵ هزار نفر را تأمین آب می‌کند، یکی از این طرح‌هاست.

وی گفت: این پروژه از ۳۵ درصد در ابتدای دولت به ۸۰ درصد پیشرفت رسیده و ۱۲ قرارداد فعال در این پروژه وجود دارد؛ کل ۶۰ کیلومتر لوله مورد نیاز این طرح خریداری شده و لوله‌گذاری بخش اندکی از آن باقی مانده که با اتمام این اقدامات، به زودی در زمره پروژه‌های قابل افتتاح قرار می‌گیرد.

مصلح با اشاره به طرح احداث مخزن۲۰ هزار مترمکعبی شهر دهدشت که یکی از بزرگترین مخازن آب شرب کشور است، اظهار داشت: احداث مخزن شهر دهدشت در قالب آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لنده در حال اجرا و تکمیل است و در فصل تابستان آتی تأمین آب شرب این شهرها از طریق این مخزن انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه عملیات اجرایی سد مخزنی «تنگه سرخ» نیز اتفاقات ویژه‌ای رخ داده است، گفت: پس از ۱۱ سال، پیشرفت قابل توجهی در عرصه خرید و تملک اراضی مخزن سد اتفاق افتاد و با دستور ریاست محترم جمهوری و مقام عالی وزارت، بلاتکلیفی مردم پایان یافت؛ به طوری که انتقادات مردم در روزهای نخست اجرای این طرح به تحسین و تشکر مردم تبدیل شد. اکنون برای تملک اراضی مخزن این سد، بیش از ۵۵ میلیارد تومان تملک اراضی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح‌های کشاورزی مناطق تنگ انگشترک، گابرزی و امامزاده جعفر، خان احمد، لیشتر و دهدشت غربی نیز مجدد فعال شده است.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات تخصیص داده شده به پروژه‌های آبی استان در دولت سیزدهم بیان داشت: بودجه طرح‌های آبی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵۱ میلیارد تومان بود که این رقم اکنون ۱۰ برابر شده و در سال ۱۴۰۲ به رقم ۱۲۵۰ میلیارد تومان رسید که تاکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و تا پایان سال نیز این عدد به مراتب افزایش خواهد یافت.

مصلح گفت: اقدامات خوبی در حوزه حفاظت و بهره‌برداری به ویژه در حوزه مرمت و بازسازی تأسیسات آبی شکل گرفته است؛ به طوری که به واسطه تغییرات اساسی در دو سال گذشته، تولید برق نیروگاه‌ها رکورد زده اما بیشترین تولید برق در نیروگاه برقابی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مهندسی رودخانه و سواحل نیز از اجرای ۱۸ طرح ساماندهی رودخانه در ۹ شهرستان استان خبر داد و بیان داشت: برای نخستین بار رکورد آزادسازی بستر و رفع تصرفات از بستر و حریم رودخانه‌ها طی دو سال گذشته شکسته شده است. به طوری که ۱۷۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ قرارداد مطالعه حد حریم سد، آزادسازی شد. همچنین رپرگذاری با بازه ۲۰۰ کیلومتری در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص اضافه کرد: به طور مثال یک ساختمان چهار طبقه که بیش از ۱۰ سال در شهرگچساران در مسیر یک رودخانه قرار گرفته بود و علیرغم داشتن حکم قضایی نسبت به تخریب آن اقدام نمی‌شد، سال گذشته به همت شرکت آب منطقه‌ای استان، از حریم رودخانه پاکسازی شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده است بخش زیادی از پروژه‌های این استان در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: با این اتفاق، ۲۰ هزار هکتار اراضی جدید از کشت دیم به کشت آبی تبدیل می‌شود و حداقل ۸۰ درصد جمعیت استان از نعمت آب شرب دائم بهره‌مند خواهند شد. ضمن اینکه تولید انرژی برقابی استان نیز افزایش خواهد یافت.

مصلح تأکید کرد: این اتفاق باعث تحول اساسی در اشتغال، تولید، رفاه و کاهش مهاجرت خواهد شد و به منزله یک انقلاب در حوزه اجتماعی استان است.