مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات و دبیر کمیته تحقیقات خبر داد:

اصلاح و نوسازی شبکه آب با اجرای پروژه تحقیقاتی مدلسازی هیدرولیکی‌

مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات آبفای کاشان از اجرای پروژه تحقیقاتی مدلسازی هیدرولیکی شبکه توزیع آب شهر کاشان با هدف اصلاح و نوسازی شبکه خبر داد.

«جواد پارسا» گفت: شبکه های توزیع آب به دلایل مختلف از جمله فرسودگی لوله های آب، افزایش جمعیت به مرور زمان کارایی لازم خود را در بعضی از قسمت ها از دست می دهد و نیازمند اصلاح و نوسازی است.

وی افزود: اصلاح و نوسازی شبکه های توزیع آب به معنی تعویض یا تقویت لوله های شبکه از مهمترین و متداولترین وظایف شرکتهای آ ب و فاضلاب است. در حال حاضر نیز تعیین قطر لوله های جدید در فرآیند اصلاح و نوسازی شبکه، مبتنی بر تحلیل های هیدرولیکی تقریبی و موضعی و طراحی های دستی صورت می گیرد که ممکن است منجر به انتخاب قطرهای مناسبی نشود.

پارسا تصریح کرد: برای پیشگیری از این مشکل و بهبود فرآیند اصلاح لازم است کل شبکه موجود در محیط یک نرم افزار تحلیل هیدرولیکی مدلسازی و کالیبره شود تا بتوان از بستر ایجاد شده در فرآیند اصلاح و نوسازی شبکه استفاده کرد.

دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب و فاضلاب هدف از اجرای این پروژه را به روز رسانی نقشه شبکه توزیع آب، مدلسازی شبکه و خطوط انتقال در محیط نرم افزار تحلیل هیدرولیکی شبکه و امکان سنجی نرم افزار تحلیل هیدرولیکی با نرم افزار اطلاعات مکانی مستقر در شرکت دانست و گفت: خروجی پروژه که توسط محققان دانشگاه کاشان انجام می شود مسیری در راستای هوشمند سازی شبکه آب شهر کاشان است.