استراتژی یزد برای مقابله با بحران آب: از کشاورزی هوشمند تا انتقال آب صنعتی

استاندار یزد در نشستی تخصصی، بررسی تدابیر جدید برای مدیریت مصرف آب و مقابله با فرونشست زمین را مورد تاکید قرار داد.

نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد به ریاست استاندار و با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد و سایر اعضا به منظور بررسی وضعیت بارندگی استان، ارائه گزارش از وضعیت پدیده فرونشست زمین و نیز بررسی گزارش پیشرفت برنامه سازگاری با کم آبی استان برگزار شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، مهران فاطمی استاندار یزد در این نشست با اشاره به محدودیت های مصرف برق چاه‌های کشاورزی، گفت: یکی از اقدامات مهم مورد پیگیری در استان باید پیوند دو بخش فناوری و آب در حوزه کشاورزی جهت مدیریت مصرف آب و افزایش بهره وری در این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی، با مشارکت مردم ممکن خواهد بود، اظهارداشت: در این راستا باید با تدوین مشوق هایی برای کشاورزان و فراهم سازی زمینه های لازم به سمت تحول در این حوزه حرکت کرد.

فاطمی در ادامه بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در خصوص بازتخصیص آب مورد نیاز صنعت از محل آب‌های نامتعارف، خاطرنشان کرد: براین اساس آب مورد نیاز صنایع بزرگ و پر آب بر، از محل آب دریا یا پساب تامین خواهد شد.

استاندار یزد در همین راستا بر پیگیری جدی مباحث مربوط به برنامه جایگزینی آب مصرفی صنایع بزرگ و پُر آب‌بر و اجرای طرح های مربوط به آن؛ طبق برنامه زمانبندی تاکید کرد.

محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در ادامه با اشاره به وضعیت بارندگی های استان گفت: در سال آبی جدید میزان بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دراستان کاهش داشته است.

وی افزود: در استان یزد در سال آبی جدید تاکنون ۱۳ میلیمتر بارندگی رخ داده است.

جوادیان زاده با بیان اینکه نرخ فرونشست در دنیا سالیانه ۴ میلیمتر است، ابراز کرد: براساس گزارش مرکز مطالعات سازمان زمین شناسی کشور در بخش های مختلفی از ایران وسعت فرونشست زمین سالیانه به بیش از ۵۰ سانتیمتر می رسد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با اشاره به اینکه ایران رتبه چهارم فرونشست دنیا را دارد، خاطر نشان  کرد: از ۶۰۹ دشت کشور تعداد ۲۳۰ دشت با پدیده فرونشست روبرو هستند.

جوادیان زاده با با بیان اینکه بیشترین فرونشست استان در دشت های  هرات و مروست، ابرکوه، یزد اردکان و چاهک  در حال وقوع است، افزود: برداشت بی رویه از آب زیرزمینی، قرارگرفتن شهرها در مناطق آهکی، توسعه فیزیکی شهرها بر روی قنوات قدمیمی از جمله دلایل فرونشست زمبن است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با بیان اینکه در روند نصب کنتور های هوشمند در سالجاری بر روی چا ههای کشاورزی و صنعتی استان روبه رشد بوده است،  گفت: ۹۵ درصد از چاه های کشاورزی و ۷۸ درصد از چاه های صنعتی استان مجهز به کنتور هوشمند هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای یزد تصریح کرد: براساس بند ع تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، آب در اختیار همه صنایع استان باید از آب منابع غیر متعارف مانند پساب و انتقال آب از دریا باز تخصیص شوند.

جوادیان زاده در پایان با بیان اینکه آب کیفی صنایعی که مستقیما به آب انتقالی از خلیج فارس دسترسی دارند به زودی قطع می شود، گفت: به دلیل به روز رسانی و تعمیر خط انتقال آب خلیج فارس فرصت معینی به صنایع برای استفاده از منابع آب موجود داده شده است.