احیای قنوات تایباد با اجرای سند سازگاری با کم آبی

در راستای اجرای سند سازگاری با کم آبی هفت رشته قنات به طول ۳۲۰۰ متر با اعتبار ۴ میلیارد ریال در شهرستان تایباد لایروبی و مرمت شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پیش از اجرای سند سازگاری با کم آبی برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی مانع احیای قنوات شده بود که با […]

در راستای اجرای سند سازگاری با کم آبی هفت رشته قنات به طول ۳۲۰۰ متر با اعتبار ۴ میلیارد ریال در شهرستان تایباد لایروبی و مرمت شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پیش از اجرای سند سازگاری با کم آبی برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی مانع احیای قنوات شده بود که با قانونمند شدن مصرف آب در چاه‌های کشاورزی، قنوات جایگاه واقعی خود را پیدا کردند.

به گفته “جواد اعتضادی” مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد همچنین در سال ۱۳۹۹ معین اقتصادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) بیش از ۱۱ رشته قنات را در این شهرستان احیاء کرده بود.

در همین رابطه “یوسف اختری” مدیر امور منابع آب شهرستان تربت جام با اشاره به اینکه  قنوات از مهمترین منابع تامین آب از قدیم الایام بوده و یکی از شاهکارهای مهندسی منابع آب توسط ایرانیان قدیم بوده است گفت: احیا و مرمت قنوات می‌تواند کمک شایانی به پایداری کشاورزی و معیشت مردم منطقه نموده و برخلاف منابعی همچون چاهها، به دلیل عدم نیاز به پمپاژ و …. باعث کاهش هزینه‌های بهره‌برداری می‌گردد و به منظور پایداری این منابع ارزشمند می‌بایست از هرگونه توسعه‌ بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی شامل چاهها و … در اطراف قنوات خودداری کرد.

این گزارش حاکیست: در حال حاضر احیای قنات سوران به همت مالکین روستا در حال انجام است.

کاهش ۷۵ درصدی بارندگی در شهرستان تایباد و خشکسالی بی سابقه، بیشترین خسارت و مشکلات را در حوزه کشاورزی و دامپروری ایجاد کرده است.

اندازه‌گیری آبدهی جریان یکی از مهمترین پارامترهای هیدرولوژی در مطالعات پایه است.

رئیس گروه آب سطحی دفتر مطالعات پایه منابع آب گفت: اندازه‌گیری آبدهی جریان یکی از مهمترین پارامترهای هیدرولوژی در مطالعات پایه به شمار می رود که گام نخست در این راستا انجام نقشه‌برداری از مقاطع عرضی رودخانه در محل ایستگاه‌های هیدرومتری است.

 حمیرا شامکوئیان با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به لزوم دقت در اندازه‌گیری آبدهی رودخانه‌، مقطع‌برداری از رودخانه‌های استان بعد از هر سیلاب و تغییر مقطع برداری در پایان سال آبی انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال آبی جاری، عملیات مقطع برداری از محل ۷۲ ایستگاه هیدرومتری موجود در سطح استان خراسان رضوی توسط ۱۱ گروه کارشناس صحرایی مربوط به آب سطحی از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا انتهای نیمه اول این ماه به پایان خواهد رسید.

در ادامه کارشناس منابع آب سطحی( سحر خزایی) بیان کرد: این اقدام به همراه اندازه‌گیری‌های سطح آب و آبدهی که در طول سال صورت گرفته منجر به برآورد حجم آبدهی رودخانه در مقیاس زمانی روزانه، ماهانه و سالانه می شود.

 

راه‌اندازی تشکل آب‌بران در شهرستان بجستان

نشست تخصصی و هم‌افزایی نمایندگان کشاورزان و کارشناسان امور آب گناباد در خصوص راه‌اندازی تشکل آب‌بران در شهرستان بجستان برگزار شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان گناباد با اعلام این خبر گفت: طی نشستی که با حضور  “محمدعلی نعمت‌نژاد” معاون حفاظت و بهره‌برداری و مدیر و کارکنان اداره منابع آب شهرستان گناباد و همچنین نماینده تشکل آب‌بران پیرامون بررسی کارت اهداف ۱۴۰۰ و راه‌اندازی تشکل آب‌بران شهرستان بجستان برگزار شد.

احمد تمامگر” افزود: در این نشست مشکلات پیش رو به نقد و بررسی گذاشته شد و تمهیداتی در خصوص تامین آب شرب مورد نیاز در این شهرستان و برخی از روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند اتخاذ شد.

وی با اشاره به این که تاکنون ۲ نشست برای تشکیل کارگروه راه‌اندازی تشکل آب‌بران در این شهرستان برگزارشده است افزود: این دومین نشستی است که با تشکل‌های کشاورزی، نمایندگان و کارشناسان این شهرستان در خصوص تشکیل و راه‌اندازی تشکل آب‌بران برگزار شده است که به نتایج خوبی دست یافتیم.

تمامگر در ادامه با اشاره به آمار لایروبی، رفع تصرف و بازگشایی مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها خاطرنشان کرد: طی سال جاری  ۱۲.۹ کیلومتر معادل ۱۳ هکتار در شهرستان‌های گناباد و بجستان لایروبی، رفع تصرف و بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه‌ها انجام شده است.