احداث بیش از ۱۰۰۰ نیروگاه خورشیدی در شمال استان کرمان

فرهاد زارعی گفت: تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰۹ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۲۰.۹۴ مگاوات در شمال استان کرمان به بهره برداری رسیده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان عنوان کرد؛

احداث بیش از ۱۰۰۰ نیروگاه خورشیدی در شمال استان کرمان

به گزارش برقاب، فرهاد زارعی گفت: تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰۹ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۲۰.۹۴ مگاوات در شمال استان کرمان به بهره برداری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ، فرهاد زارعی مدیر دفتر بازار برق از اجرای طرح های تولید انرژی خورشیدی در شمال استان خبر داد و گفت: در راستای توسعه  و بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر از سال ۱۳۹۴ تا اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شرکت توزیع برنامه های مدون و کاملی را اجرایی کرده است.

وی اذعان کرد: واقع بودن استان کرمان در ذوزنقه خورشیدی ایران که پتانسیل بسیار بالایی جهت بکارگیری انرژی پاک و تجدیدپذیر خورشیدی را دارا است باعث شده در جهت سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های خورشیدی در محدوده تحت پوشش این شرکت در میان شرکت های برق منطقه ای و توزیع در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک در صدر باشیم.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان، ادامه داد: براساس اطلس تابش خورشیدی ایران، بیشترین تابش خورشیدی را مناطقی دریافت می‌کنند که با علامت ستاره («) در نقشه مشخص شده اند، زیرا میانگین تابش در این مناطق ۵.۵ کیلووات ساعت در متر مربع در روز بوده و بخش‌های وسیعی از استان کرمان در این ناحیه قرار گرفته است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادادمه داد: در راستای مصوبه سال ۹۴ هیات وزیران در زمینه آئین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره­ وری انرژی برق (ساتبا) و طی تفاهم نامه هایی قراردادهای خرید تضمینی برق تولید شده از نیروگاه های خورشیدی را با مشترکین برق تا دو برابر ظرفیت  انشعاب آنها و تا سقف ۲۰۰ کیلووات منعقد می کند.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان از سال ۹۴ تا کنون گام های موثری در خصوص انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق سامانه های خورشیدی مختص انشعاب برداشته،  به طوری که تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰۹ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۲۰.۹۴ مگاوات به بهره برداری رسیده است، که اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی از سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از هفده هزار مگاوات ساعت تولید انرژی بوده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان اذعان کرد: ما طی  سال های ۹۲ تا ۹۳  با اعتباری به مبلغ  ۱۵۹۵۰ میلیون ریال، ۱۴۵ کیلووات سامانه خورشیدی در مساجد و مدارس شهرستان های رفسنجان ،زرند و کرمان نصب و راه اندازی کردیم که که نصب این ظرفیت سالانه بیش از  ۲۹۱ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از نصب این سامانه ها علاوه بر استفاده از پتانسیل های استان در زمینه استفاده از این انرژی پاک، فرهنگسازی در زمینه استفاده از انرژی های نو در مدارس بزرگ و مساجد اصلی و پرمخاطب ازجمله مسجد امام و مسجدالرسول کرمان بوده است.

زارعی  به دیگر فعالیت های شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اشاره کرد و گفت: در آغاز راه توسعه انرژی های تجدیدپذیر می توان به احداث ۱۵۴ کیلووات سامانه خورشیدی در سطح ساختمان اداری شرکت و مشارکت مشترکین شرکت توزیع با اعتبار ۸۴۷۰ میلیون ریالی اشاره کرد که یکی از پروژه های بزرگ اجرا شده پروژه نیروگاه خورشیدی ۸۰ کیلو واتی ورودی شهر زرند است  که از سال ۹۳ راه اندازی شده است و از بزرگترین نیروگاه های وزارت نیرو تا آن زمان بوده است. این نیروگاه با فرمت نیروگاه های بزرگ و تزریق به شبکه ۲۰ کیلووات طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: یک مصوبه از سوی هیات وزیران در  الزام  سازمان ها و دستگاه های اجرایی به تأمین حداقل ۲۰% برق مصرفی از منابع تجدیدپذیر بود، که  شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ضمن مکاتبه با تعداد ۶۸ اداره و سازمان دولتی، چگونگی محاسبه ۲۰% برق مصرفی ساختمان های اداری زیر مجموعه هر سازمان جهت اجرای سامانه خورشیدی مربوطه را اعلام کرد که از این میان تا کنون ۵۷۹ کیلوات سامانه خورشیدی در ۱۹ اداره و سازمان دولتی نصب و در حال بهره برداری است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادامه داد: به منظور ارائه هرچه بهتر و دقیق­ تر شرایط و چگونگی انعقاد قراردادهای خرید تضمینی به مشترکین و پاسخ به بسیاری از سوالات مطرح شده، ضمن مشاوره حضوری، دفترچه راهنمای سرمایه گذاری در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته شده است تا با اطلاع کافی و تجزیه و تحلیل توجیه پذیری اقتصادی این طرح اقدام به سرمایه گذاری نمایند.