محمد علایی،مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:

اجرای موفق طرح مدیریت مشارکتی در استان، سبب جلوگیری از بحران آب می شود

نشست بررسی ساز و کارهای تقویت سرمایه اجتماعی در مدیریت آب با حضور و تعدادی از  معاونان و مدیران شرکت های آب منطقه‌ای کشور با هدف صحت سنجی و استفاده از تجارب موفق این استان در مشهد برگزار شد.

محمد علایی در این نشست، اظهار کرد: در خراسان رضوی انسجام مدیریتی بین تمام نهادهای استانی شکل گرفته است و به همین دلیل باید با زبان مشترک موضوعات مرتبط با مسئله آب را که چالش دیروز، امروز و فردای ما است مطرح و با مدیریت مشارکتی حل کنیم.

وی با اشاره به طرح همیاران آب و نقش دانشگاه فردوسی مشهد در پیگری مسائل مرتبط با آن، ادامه داد: این دانشگاه به عنوان داور، فعالیت‌های سال ۱۳۹۸ این شرکت را تایید کرد و بر همین اساس امیدواریم با کاهش برداشت از آب های زیرزمینی به کسری مخزن صفر تا سال ۱۴۰۵ برسیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به مدیریت مشارکتی موفق در استان، گفت: کشاورزان بزرگترین و موفق ترین مدیران منابع آب هستند که باید با کمک آنها و مدیریت مشارکتی از بروز بحران آب جلوگیری کنیم.

علایی ادامه داد: باور ما این بود که آب یک میان بخش است مدیریت انحصاری دولتی برای این میان بخش دستاوری جز ناپایداری و نابودی نخواهد داشت. باید فرهیختگان، اندیشمندان و نظریه‌پردازان همچون دانشگاه فردوسی، مردم و کشاورزان، نهادهای مدنی و مدیریت‌های اجرایی در این حوزه و برای حل این مشکل وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه «سه سال طول کشید تا طرحی به نام سند سازگاری با کم آبی یا طرح همیاران آب در استان پیگیری شده است»، خاطر نشان کرد : در اجرای این طرح  دو بخش وجود دارد. بخش نرم افزاری که بر مبنای مدیریت مشارکتی و  تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی با رعایت انصاف، عدالت، اخلاقمداری ، روشنگری و شفافیت و پذیرش این اصل که دانستن حق مردم است.

علایی افزود: بخش دوم نیز بخش سخت افزاری است که مربوط به نصب کنتورهای هوشمند در تمام سطح استان بوده که آب حجمی تحویل داده شود تا در همه بخش های مختلف برابر حجم تعیین شده آب برداشت کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: اگر به درک و زبان مشترک در حوزه آب نرسیم نمی توانیم مشکلات را حل کنیم ،مساله اب مساله نیاکان ما و ایندگان ما خواهد بود. می توانیم با اخلاق مداری، قانون مداری و شفافیت مشکلات در حوزه آب را حل کنیم و این شرکت در استان گام اول را برداشته است.

علایی با اشاره به اینکه در مشهد اوج توسعه ناپایداری را شاهد هستیم، گفت: مساحت مشهد پنج درصد مساحت استان، دشت مشهد سه درصد مساحت استان و آبخوان های زیرزمینی مشهد ۲ درصد مساحت استان است.

وی افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد صنایع استان، ۹۰ درصد مراکز خدماتی و ۵۵ درصد جمعیت استان در مشهد مستقر هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اذعان کرد: خشکسالی و کم آبی مسأله جدیدی نیست و یک مسئله ملی است، در گذشته هم خشکسالی های شدید داشتیم، با توجه به کاهش نزولات آسمانی معتقدیم منابع موجود آب را باید مدیریت کرد. با مدیریت صحیح منابع آبی و تقسیم عادلانه و مشارکت مردم، می‌توان مشکل کم آبی را در کشور حل کرد.

وی با بیان اینکه باید مردم پای کار باشند تا بحران آب مدیریت شود، گفت: نبود شفافیت دولت با مردم یکی دیگر از دلایل تداوم خشکسالی است.

علایی با اشاره به سند همیاران آب، افزود: در این سند در گام اول تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن در استان به صفر می رسد همچنین تا سال ۱۴۲۰ تخصیص بهینه منابع آبی با حداکثر بهره وری و کاهش برداشت تا ۷۵ درصد آب تجذیذ پذیر خواهد بود.