ابلاغ برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی استان قم

اولین جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی استان قم در سال جاری با حضور استاندار و سایر اعضاء روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ در سالن کرامت استانداری برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قم، در ابتدای جلسه علی اصغری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم و دبیر کارگروه استانی سازگاری […]

اولین جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی استان قم در سال جاری با حضور استاندار و سایر اعضاء روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ در سالن کرامت استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قم، در ابتدای جلسه علی اصغری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم و دبیر کارگروه استانی سازگاری با کم آبی استان با اشاره به برنامه عملیاتی سازگاری ابلاغی  وزیر نیرو افزود: برنامه شامل پنج  بخش شرب، صنعت، کشاورزی، فضای سبز و فاضلاب می باشد. اصغری با بیان اینکه بیشترین مصرف آب را  در بخش کشاورزی  داریم گفت: از اقداماتی که باید در این بخش صورت گیرد می توان به  اجرای طرح احیاء  و تعادل بخشی، اصلاح الگوی مصرف، روش های نوین کشت و توسعه سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد  البته هر کدام ریز برنامه عملیاتی دارند که بعنوان مثال در طرح احیا و تعادل بخشی برقی کردن چاههای کشاورزی، مسدود یا پر و مسلوب المنفعه کردن چاههای غیر مجاز ، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز از طریق کاهش ساعت کار، نصب کنتور حجمی بر روی کلیه چاه با هزینه مالک و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز از طریق تعدیل منصوبات از اهداف برنامه است .

در پایان سرمست استاندار قم گفت: سند سازگاری با کم آبی که ابلاغ شده‌ حاصل بحث‌های کارشناسی بوده که در سطح وزارت نیرو با دستگاه‌های ذیربط به تصویب رسیده اما اجرای این سند باتوجه به شرایط موجود به صورت یکباره امکان پذیر نیست.

سرمست تاکید کرد: در کمیته‌های تخصصی شورای حفاظت منابع آب با محوریت آب منطقه‌ای و کارگروه‌های تخصصی که شهرداری، آب و فاضلاب ، جهاد کشاورزی،  منابع طبیعی،  محیط زیست و بخش صنعت برگزار می‌کنند.  نحوه پیاده سازی این سند را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند، تا برنامه اجرایی و خطی مشی واقع‌بینانه مناسب با شرایط استان آماده شود.