آغاز پروژه تحقیقاتی برای بررسی لحظه‌ای شبکه آبرسانی

پروژه تحقیقاتی پیاده‌سازی نتایج پروژه تحلیل شکست و اولویت بندی بازسازی لوله‌های شبکه آبرسانی شهرستان کاشان در سامانه اطلاعات مکانی آغاز شد.

به گزارش برقآب، معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان با اعلام این خبر گفت: هدف از اجرای این پروژه، ارتقاء سامانه اطلاعات مکانی شرکت آبفا برای تعیین اولویت‌بندی اصلاح و بازسازی لوله‌ها است.

«سیدمحمد سیدحلاج» افزود: امکان دسترسی آسان همه بهره‌برداران بخش‌های مختلف به داده‌های این پروژه فراهم می‌شود تا بتوانند تصمیمات درست و به موقعی را در راستای بالابردن کیفیت آبرسانی اتخاذ کنند.

 وی ادامه داد: ارائه لحظه‌ای شرایط موجود بهره‌برداری از شبکه با توجه به دسترسی به اطلاعات شبکه توزیع، ارائه برنامه اصلاح و بازسازی شبکه‌های آبرسانی با تدوین الگوی یک تا چند ساله، انجام عملیات اصلاح و بازسازی بر پایه مطالعات علمی، پرهیز از اقدام صرفا مبتنی برتجربیات میدانی و کاهش چشمگیر هزینه‌های مادی و معنوی شکست در شبکه آبرسانی از دیگر اهدافی است که از اجرای این پروژه انتظار می‌رود.

سیدحلاج گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از وضعیت کلی لوله‌ها در سه معیار فیزیکی، هیدرولیکی و بهره‌برداری وجود ندارد و از سوی دیگر به ساختار نظام‌مندی برای اصلاح و بازسازی لوله‌های شبکه آبرسانی دسترسی نداریم. از سوی دیگر لازم است که عملیات اصلاح و بازسازی لوله‌های شبکه آبرسانی بر اساس یک قاعده و ضابطه مشخص و علمی اولویت‌بندی شود.

وی افزود: داده‌های این پروژه تحقیقاتی هزینه‌های بروز حوادث در شبکه را کاهش می‌دهد و به بالابردن بازده عملیات اصلاح و پیش‌بینی نقاط حادثه خیر کمک می‌کند.

 معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: این پروژه کاربردی با حمایت شرکت آبفا و توسط «علی آبیاتی» فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان و رتبه اول المپیاد آب و فاضلاب کشور انجام می‌شود..

 بررسی آنلاین و لحظه‌ای شبکه

 آبیاتی پژوهشگر این پروژه گفت: در پروژه پیاده‌سازی نتایج تحلیل شکست و اولویت بندی بازسازی لوله‌های شبکه آبرسانی، قرار است وضعیت لوله‌های شبکه، به صورت لحظه‌ای و آنلاین مورد بررسی قرار گیرد.

 این پژوهشگر افزود: هر لوله در شبکه آبرسانی از مشخصه‌های مختلفی نظیر: جنس، قطر، سن، فشار بهره برداری، سرعت جریان، جمعیت تحت پوشش، نرخ حادثه‌های سال‌های اخیر و غیره برخوردار است.

 هر یک از این مشخصه‌ها در طول دوره بهرداری می‌توانند دچار افت و کاهش کیفیت آبرسانی شود. در این پروژه در سامانه اطلاعات مکانی، به هر لوله یک شاخص RPI اختصاص داده می‌شود که بر اساس آن وضعیت لوله از نظر جمیع شرایط ارزیابی می‌شود.

 این شاخص از وضعیت کاملا مطلوب یعنی عدد صفر آغاز و تا بحران کامل یعنی عدد یک ادامه می یابد. قطع به یقین لوله‌ای در اولویت بازسازی قرار می‌گیرد که RPI بالاتری را دریافت کند.

آبیاتی گفت: این پروژه برای نخستین بار در سامانه اطلاعات مکانی پوشا در حال اجرا است و می تواند الگوی مناسبی برای همه شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در برنامه اصلاح و بازسازی با بازده بالا مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهشگر درباره مدت زمان اجرای پروژه توضیح داد: پروژه پژوهشی و عملیاتی اخیر، دربرگیرنده کل شبکه آبرسانی شهر کاشان به طول حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که شامل تمامی خطوط اصلی و فرعی شبکه می‌شود و باتوجه به پیش بینی اولیه، پیاده سازی در سامانه اطلاعات مکانی حدود ۶ ماه طول می کشد.