آب دریای عمان در راه استان های شرق کشور

طاهری: کریدور بزرگ آبی شرق کشور هدیه ارزشمندی به مردم سیستان و بلوچستان و خراسان های جنوبی و رضوی است با اجرای فاز اول طرح عظیم انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب برای تامین کمبود آب صنایع، خدمات و شرب به این سه استان خواهد رسید.

علیرضا طاهری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اعلام این خبر به روند شکل گیری طرح انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با کمبود آب روبرو هستیم از حدود ۱۰ سال قبل اولین ایده ها برای شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان شکل گرفت که در ابتدا از این ایده خیلی استقبال نشد و برخی این طرح را رویاپردازانه می‌دانستند اما وقتی کمبود آب در این سه استان بیشتر خود را نشان داد مطالعاتی در این زمینه انجام شد .

طاهری با اشاره به اینکه فاصله سواحل چابهار تا شهر مشهد حدود ۱۶۰۰ کیلومتر است افزود: شبکه انتقال گاز در کشور ده ها هزار کیلومتر است که خطوط لوله اصلی آن بالغ بر ۲۰۰ هزار کیلومتر می باشد بنابراین ما تردید نداشتیم که انتقال آب در مقیاس ۱۶۰۰ کیلومتر از عهده و توان متخصصان داخلی بر می آید .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه گفت :ابتدا ۱۷ استان در قالب فلات مرکزی ایران مطالعات خود را آغاز کردند که به دلیل شدت کمبود آب در استان های سیستان و بلوچستان ،خراسان جنوبی و خراسان رضوی و حساسیت‌های مرزی این سه استان تقاضا کردیم مطالعات انتقال آب به این سه استان با سرعت بیشتری انجام شود که پذیرفته شد و به فضل الهی استان خراسان رضوی توانست مطالعات کریدور بزرگ انتقال آب به شرق کشور را به پایان برساند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح ابتدا ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب درافق سی ساله برای تامین کمبود آب صنعت، خدمات و شرب پیش‌بینی شده بود که بعداً با توجه به اجرای سند سازگاری با کم آبی این عدد به حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت .

طاهری که خوشحالی خود را از آغاز اجرای این ابر پروژه و پیشرفت ۱۰ درصدی آن پنهان نمی کند افزود: هرچند در فاز اول این پروژه حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب به استان های شرقی انتقال می یابد اما مسیر خط لوله به گونه ای طراحی شده که امکان افزودن خطوط انتقال دوم و سوم را دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: لازم است تاکید کنم این تصور که با انتقال آب عمان مشکل کمبود آب در این استان به طور کامل برطرف میشود تصور درستی نیست زیرا اصلی ترین منابع آبی این استانها را آبخوان های محلی، منابع زیرزمینی و نزولات جوی تشکیل می دهد و ما تعادل بخشی و حفظ و صیانت از این آب ها و جلوگیری از تخلفات آبی را در دستور کار داریم در عین حال با وجود همه این کارها طبق مطالعات انجام شده ما بازهم کمبود آب خواهیم داشت.

علیرضا طاهری با اشاره به تغییر اقلیم در دنیا و در ایران که باعث کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های پی در پی شده است گفت: کاش ما این طرح بزرگ را خیلی زودتر شروع میکردیم.

وی در عین حال اجرای طرح بزرگ انتقال آب دریای عمان به استان شرقی را هدیه بزرگی به مردم این استان ها قلمداد کرد و گفت: اجرای این طرح باعث ایجاد اشتغال، ایجاد ثروت و تثبیت امنیت خواهد شد.

طاهری افزود: به تازگی مدیران حوزه های آب ،آبفا ،صمت و شرکت شهرک های صنعتی و دستگاه‌های نظارتی از این پروژه بازدید کردند که امیدواریم با پای کار آمدن این مجموعه مدیریتی بتوانیم در مقصد، زمینه‌ساز مصرف بهینه این آب باشیم.