۷۰ درصد مشترکین خانگی استان همدان الگوی مصرف برق را رعایت میکنند/افتتاح و کلنگزنی ۱۵۰ پروژه برق در همدان
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، علی سهرابیبیدار در نشست صمیمی با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و ایام ماه رجب، به ارائه گزارش عملکرد این شرکت پرداخت و اظهار داشت: شرکت توزیع برق استان همدان خدمتگزاری ۷۸۵ هزار و ۹۶۵ مشترک را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۳۱ هزار و ۷۷ مشترک در بخش خانگی هستند که ۸۰ درصد مشترکین را شامل میشود و ۳۲ درصد مصرف انرژی استان را دارند، افزود: در بخش عمومی ۳۱ هزار و ۵۴۹ مشترک شامل ۴ درصد مشترکین هستند و معادل ۷ درصد مصرف استان را دربرمیگیرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز ۱۳ هزار و ۳۰۶ مشترک شامل ۱.۷ درصد مشترکین هستند و ۴۰ درصد مصرف انرژی استان در این بخش است، در بخش صنعتی ۶ هزار و ۳۸۱ مشترک شامل ۰.۸ درصد مشترکین بوده که ۱۲ درصد مصرف استان را دارند و در سایر مصارف (تجاری) حدود ۱۰۰ هزار و ۱۱ مشترک شامل ۱۲.۷ درصد مشترکین با ۷ درصد مصرف انرژی هستند.
وی گفت: بیشترین رشد را در تعرفه صنعتی با ۳.۲ درصد مشترکین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشتهایم که یک نوید برای رونق گرفتن بخش صنعت در استان است.
سهرابیبیدار با بیان اینکه طول شبکه فشار متوسط و ضعیف در استان همدان ۱۹ هزار و ۱۰۰ کیلومتر است، گفت: از این مقدار ۱۰ هزار و ۷۰۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۸ هزار و ۳۹۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف است که یکی از وظایف این شرکت پایش و رفع اشکالات این شبکه است تا برق مطمئنی در اختیار شهروندان قرار دهد.
وی ابراز داشت: تعداد پستهای توزیع برق استان نیز ۱۷ هزار و ۸۱۵ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۲ هزار و ۳۸۱ مگاولتآمپر است و انرژی تحویلی استان ۳ هزار و ۳۱۰ میلیون کیلووات ساعت است که پیشبینی میشود تا پایان سال به ۴ هزار و ۱۲۸ میلیون کیلووات ساعت برسد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: فروش انرژی ما در استان ۲ هزار و ۹۶۰ میلیون کیلووات ساعت است که پیشبینی میشود تا پایان سال این مقدار به ۳ هزار و ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت برسد.
*تلفات و هدررفت انرژی استان ۹.۶۹ درصد است
وی بیان کرد: تلفات و هدررفت انرژی در استان همدان در حل حاضر ۹.۶۹ درصد است که هدف ما رساندن این رقم به ۹.۵ درصد تا پایان سال است.
سهرابیبیدار با اشاره به اینکه حداکثر پیک بار مصرف استان در سال جاری در پیک روز ۸۰۳ مگاوات و در پیک شب ۸۲۰ مگاوات بوده است، گفت: در همین ایام بیشترین همکاری مشترکین معادل ۵۵ مگاوات در روز بوده است.
وی عنوان کرد: بکارگیری مولدهای خودتأمین توسط صنایع و سازمانها، تعدیل چراغهای روشنایی بلوارهای اصلی، پارکها و میادین و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی در خصوص فرهنگ مدیریت مصرف از طریق رسانهها و فضای مجازی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در راستای مدیریت بار شبکه در پیک تابستان بوده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: در پی همکاری مشترکین در قالب تفاهمنامه و طرحهای پاسخگویی بار تابستان ۸ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان پاداش به ۸ هزار و ۶۷۸ مشترک پرداخت شده است.
وی افزود: تعداد ۵۱۲ مشترک اداری و عمومی متقاضی مشارکت در برنامههای پاسخگویی بار بودهاند که ۲۲۳ مشترک به تعهدات خود عمل کرده و مبلغ یک میلیارد و ۷۹۷ میلیون ریال پاداش دریافت کردند و تعداد ۸ هزار و ۲۹۳ مشترک کشاورزی متقاضی مشارکت در برنامههای پاسخگویی بار بودهاند که تعداد ۷ هزار و ۲۷۴ مشترک در طرحهای چاههای کشاورزی و صنایع کشاورزی کشاورزی به تعهد خود عمل کرده و مبلغ ۴۴ میلیارد و ۸ میلیون ریال پاداش دریافت کردند.
سهرابیبیدار با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و ۳۹۶ مشترک صنعتی متقاضی مشارکت در برنامههای پاسخگویی بار بودهاند که یک هزار و ۵۶ مشترک به تعهد خود عمل کردند و ۳۱ میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال پاداش دریافت کردند، ادامه داد: همچنین ۳۳ مشترک CNG متقاضی مشارکت در برنامههای پاسخگویی بار بودهاند که ۲۷ مشترک به تعهد خود عمل کرده و مبلغ یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال پاداش گرفتند.
وی ادامه داد: ۸۷ مشترک دارای مولدهای اضطراری برق نیز در کنترل پیک بار تابستان همکاری کردند که مبلغ ۸ میلیارد و ۶۹۱ میلیون ریال پاداش دریافت کردند و از ۱۰۸ مشترک سایر مصارف(تجاری) که متقاضی بودند ۴۷ مشترک به تعهد خود عمل و مبلغ ۵۲۲ میلیون ریال پاداش دریافت کردند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در راستای مدیریت بار شبکه، بازدیدهایی از نماهای ساختمانها در سطح استان به عمل آمده است، گفت: ۵۵ هزار و ۶۷۲ مورد بازدید از وضعیت نورپردازی نمای ساختمانها به عمل آمد که از این تعداد ۱۱ هزار و ۸۳۳ مورد اخطار شفاهی و کتبی و یک هزار و ۹۰۰ مورد منجر به قطع برق شد.
وی با اشاره به ۱۰ هزار و ۹۸۵ مورد بازدید و بازرسی از مصارف ادارات، بانکها و مراکز آموزشی و معرفی ادارات پرمصرف به استانداری به صورت هفتگی گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۷۳۸ مورد اخطار دریافت کردند و ۴۴۰ مورد منجر به قطع شد و در بازدید سرزده از واحدهای تجاری به تعداد ۱۱۵ هزار و ۹۳۰ مورد، ۴۳ هزار و ۶۲۶ مورد اخطار و ۳ هزار و ۹۴۱ مورد منجر به قطع برق شد.
سهرابیبیدار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اپلیکیشن «برق من» در حقیقت نمایهای از خدمات برخط در دستان شهروندان است تا هر لحظه بتوانند از خدمات شرکت توزیع برق بهرهمند شوند، گفت: با راهاندازی این اپلیکیشن ۳۳ خدمت به صورت غیرحضوری به مردم ارائه میشود.
وی با اشاره به ارائه خدمات غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری در ایام کرونا اظهار داشت: در این راستا خدماتی مانند قبض برق، راهکارهای مدیریت مصرف، خاموشیها، انتخاب پله مصرف، روشنایی معابر، پرسش و پاسخ، خدمات کامل صورتحساب، خدمات مشترکین شامل خرید انشعاب، اصلاح انشعاب، تغییر تعرفه، آزمایش کنتور و خدمات شبکههای برق شامل خاموشی، خسارت به شبکه، رمزارز، سرقت برق و… از طریق اپلیکیشن «برق من» ارائه شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به ارائه ۱۵۵ هزار و ۸۳۵ خدمات غیرحضوری طی سال جاری عنوان کرد: تاکنون ۹۳ هزار مشترک اپلیکیشن برق من را نصب کردهاند.
* بدهی ۱۱۳۵ میلیارد ریالی مشترکین به شرکت توزیع برق استان همدان
وی با تأکید بر پرداخت به موقع صورتحساب برق، ابراز داشت: بدهی مشترکین برق استان به این شرکت یک هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال است که از این میزان بدهی ۲۹ درصد در بخش خانگی، ۲۵ درصد در بخش عمومی، ۱۸ درصد در بخش کشاورزی و یک درصد نیز مانده بدهی بخش صنعتی و ۱۶ درصد در بخش سایر مصارف است.
سهرابیبیدار با اشاره به بحث تعرفهها خاطرنشان کرد: بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آییننامه جدید تعرفه برق مشترکان خانگی با هدف اصلاح مصرف به تصویب هیأت وزیران رسید و مطابق این مصوبه از ابتدای بهمن ماه یارانه برق مشترکین پرمصرف حذف شد.
وی با بیان اینکه هدف از این طرح توزیع عادلانه یارانه تأمین برق مشترکین و هدایت مشترکین پرمصرف به سمت خوش مصرف است، بیان کرد: بر اساس نظام جدید تعرفهگذاری برق که از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرا شده است، ملاک عمل برای تعیین نرخ پاداش هزینههای تمام شده برق است با احتساب متوسط هزینه سوخت نیروگاهی، تبدیل انرژی و هزینه توزیع در ۲ سال گذشته معادل ۲۵۰ تومان برای هر کیلووات تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به پلههای تعرفهها گفت: الگوی مشترکین برق در استان در ماههای غیرگرم سال مصرف تا ۲۰۰ کیلووات و در ماههای گرم سال از خرداد تا پایان شهریور ماه ۳۰۰ کیلووات است که اگر مصرف بر اساس این الگو باشد هیچ گونه تغییری در نرخ تعرفهها وجود ندارد.
وی افزود: در صورتی که مصرف بیش از الگوی تعیین شده باشد، مازاد ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات معادل ۱.۵ برابر نرخ پایه، مازاد ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات معادل ۲.۵ برابر نرخ پایه و مازاد ۴۰۰ کیلوات به بالا با ۳.۵ برابر نرخ پایه محاسبه میشود.
سهرابیبیدار ابراز داشت: ۷۰ درصد مشترکین خانگی استان همدان الگوی برق را رعایت میکنند که تغییر تعرفه برق ندارند که معادل ۴۲۹ هزار مشترک خانگی در استان است و ۲۲ درصد مشترکین خانگی که شامل ۱۳۵ هزار مشترک هستند مشمول ۱.۵ برابری تغییر تعرفه هستند، و در صورتی که این مشترکین اندکی مدیریت مصرف برق داشته باشند به جمع ۷۰ درصد میپیوندند و در این صورت مشترکین استان که رعایت الگوی مصرف را خواهند داشت به ۹۲ درصد خواهد رسید.
وی عنوان کرد: سایر مشترکین خانگی که مشمول ۲.۵ برابری و ۳.۵ برابری میشوند فقط ۸ درصد کل مشترکین معادل ۴۶ هزار و ۴۵۵ مشترک استان همدان هستند.
*افتتاح ۱۱۱ پروژه برق طی دهه فجر
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره پروژههای ایام الله دهه فجر افزود: ۱۱۱ پروژه با اعتبار یک هزار و ۱۳۷ میلیارد و ۹۲ میلیون ریال در دهه فجر افتتاح میشود که در حوزه توسعه و اصلاح شبکه، برقرسانی به متقاضیان شهری و روستایی است که احداث ۳۶ هزار و ۷۴۰ متر شبکه ۲۰ کیلوولت زمینی و هوایی ، نصب ۲۱۶ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۲۴ هزار و ۱۷۵ کیلوولت آمپر و توسعه و اصلاح ۱۶۶ هزار و ۲۱۰ متر شبکه فشار ضعیف با استفاده از کابل خودنگهدار انجام شده است.
وی با اشاره به نصب ۸ هزار و ۹۵ دستگاه کنتور تک فاز و سه فاز دیجیتالی برای مشترکین جدید شهری و روستایی گفت: در حوزه توسعه شبکه روشنایی معابر شهری و روستایی احداث بیش از ۲ هزار و ۶۶۰ متر شبکه و نصب ۴۵۵ دستگاه چراغ انجام شده است.
سهرابیبیدار با اشاره به بحث بیمهها گفت: ما دو بخش بیمه داریم یکی بیمه مسئولیت که شرکت توزیع برق استان با بیمهها عقدقرارداد کرده که اگر مشترکی بر اثر اختلال در شبکه دچار خسارت شد با اعلام مشترک از طریق اپلیکیشن، سایت شرکت توزیع و مراجعه حضوری بررسی و اقدام میشود؛ و بیمه دیگر بر اساس قانون مربوط به خساراتی از مشترکین که در داخل منزل ایجاد میشود و به شبکههای شرکت ارتباطی ندارد که مشترکین خسارت دیده با مراجعه به سایت توانیر و ثبتنام میتوانند بعد از انجام مراحل اعلامی نسبت به دریافت خسارت خود اقدام کنند.
وی در ادامه با اشاره به برنامههای آتی شرکت عنوان کرد: مقاومسازی شبکهها با توجه به شرایط جوی استان به صورت جدی پیگیری میشود، در راستای کاهش خاموشیها، افزایش قابلیت اطمینان و حفاظت شبکه و مدیریت بار نیز برنامهریزیهای دقیقی صورت گرفته است، تأمین برق متقاضیان جدیدی، رفع ضعف ولتاژ، توسعه شبکه و بهینهسازی تأسیسات و تأمین و بهینهسازی روشنایی معابر استان جزو برنامههایی است که پیگیری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: برنامهریزی برای نصب کنتورهای هوشمند از جمله برنامهها برای قرائت کنتور و فرمانپذیری از راه دور و به روشهای الکترونیکی است که این امر با تعویض کنتورهای مشترکین انجام میشود که در حال حاضر امکان رویتپذیری و قرائت از راه دور برای بخش عمدهای مشترکین دیماندی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: موضوع بعدی هوشمندسازی شبکهها است که با نصب تجهیزات شبکهای مانند کلیدهای قابل قطع و وصل، خطاسنجها و… بتوانیم با ایجاد مرکز کنترل هوشمند، شبکهای قابل رویت و فرمانپذیری از راه دور داشته باشیم که در آینده نزدیک به طور گسترده از خدمات این مرکز بهرهمند خواهیم شد.
ارسال دیدگاه