۳۴ محدوده آبریز استان در شرایط بحرانی

معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۳۴ محدوده آبریز خراسان رضوی در شرایط بحرانی قرار گرفته و دلیل آن هم افت سطح آب زیرزمینی است.
محمدعلی نعمت‌نژاد معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره افت سطح آب زیرزمینی در شهر‌های خراسان رضوی و محدوده آبی آن گفت: در محدوده استان، تقسیمات مبتنی بر حوضه آبریز است و محدوده‌های مطالعاتی ما با تقسیمات سیاسی که بتوانیم بگوییم کدام شهرستان یا شهر دچار افت سطح آب شده تفاوت دارد.  در همین راستا ۳۷ محدوده در استان داریم که متاسفانه ۳۴ محدوده مطالعاتی حوضه آبریز در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

او افزود: در نظر بگیرید که سطح ممنوعه بحرانی به‌معنای افت یک متری سطح آب در آبخوان است یعنی افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن متاسفانه این ۳۴ محدوده را تحت تأثیر خود قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از این افت، اگر بخواهیم به نسبت سالانه نگاه کنیم بستگی به شرایط بارندگی و میزان بهره‌برداری از سفره از طریق چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها دارد.

نعمت نژاد با اشاره به این مطلب که با صرفه جویی در مصرف آب، وضعیت سطح سفره آب می‌تواند به حالت قبلی باز گردد، بیان کرد: از زمانی که نصب کنتور‌ها و بهره برداری را در استان داشتیم، افت و کسری سالانه مخزن نشان داده که شیب هیدروگراف واحد آبخوان کمتر شده است. به‌ویژه این تاثیر را در بخش برداشت از چاه‌های کشاورزی داشتیم، چرا که بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی استان ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون کمتر سهم شارژ به بهره‌برداران دادیم.