ثابتی مقدم :

 ۱۸ درصد منابع آبی استان تحت پوشش شهرستان سبزوار است

مدیر امور منابع آب شهرستان سبزوار گفت: امور منابع آب سبزوار در مجموع مدیریت ۱۸ درصد از کل منابع آبی استان را در این شهرستان تحت پوشش و در اختیار دارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی “محمد ثابتی مقدم” با اعلام این خبر افزود: دشت‌های تحت پوشش مدیریت منابع آب این شهرستان شامل دشت‌های سبزوار، جوین، داورزن، عطائیه و سنگرد است که دشت‌های سبزوار و جوین جزو دشت‌های ممنوعه و دشت‌های داورزن، عطائیه و سنگرد جزو دشت‌های بحرانی می‌باشند.

وی یادآور شد: امور منابع آب سبزوار با تحت پوشش قرار دادن ۶ شهرستان از جمله: سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد از حوزه عملکرد بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: تمام منابع آبی این شهرستان‌ها در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی به طور مرتب توسط کارشناسان گروه‌های گشت و بازرسی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

ثابتی مقدم” تصریح کرد: در راستای تعادل بخشی و اجرای سند سازگاری با کم آبی تمام چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده و تعداد زیادی از چاه‌های غیر مجاز شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضا و نیروی انتظامی پر شده‌اند.

مدیر امور آب شهرستان سبزوار همچنین اظهار داشت: چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت هم با کاهش منصوبات به میزان دبی مجاز به بهره‌برداری رسیده و در این راستا گام مهمی در جهت حفظ و صیانت از منابع آبی زیرزمینی برداشته شده است

وی در ادامه به پیامدهای برداشت‌های غیر مجاز از منابع آبی این شهرستان اشاره کرد و گفت: اضافه برداشت و تخلیه غیرمتعارف از منابع آب زیرزمینی پیامدهای زیادی دارد از جمله می‌توان به فرونشست زمین، شوری منابع آبی و افزایش هزینه پمپاژ اشاره کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان سبزوار در خاتمه به عملکرد یک ساله کارشناسان و نیروهای این امور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ کیلومتر لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، ۴۰ هکتار آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و انسداد ۲۰۷ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور توسط کارشناسان و نیروهای امور انجام شده است که قابل تقدیر و در خور توجه است.

ثابتی مقدم” افزود:  با پر شدن این تعداد چاه غیرمجاز (۲۰۷ حلقه)، حجمی معادل ۲ میلیون و چهارصد و هفده هزار متر مکعب در برداشت منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی صورت گرفت.