گزارش دستگاه کنترل دمای پست های ۲۰ کیلوولت

در سلسله جلسات ارائه دانش در حوزه مهندسی توزیع که سه شنبه هر هفته انجام می شود، گزارش دستگاه کنترل و هشدار دمای قابل برنامه ریزی پست های ۲۰ کیلوولت زمینی تبیین و تشریح شد. کارشناس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توزیع برق استان به عنوان مبدع این دستگاه در ارتباط مجازی برای ارائه […]

در سلسله جلسات ارائه دانش در حوزه مهندسی توزیع که سه شنبه هر هفته انجام می شود، گزارش دستگاه کنترل و هشدار دمای قابل برنامه ریزی پست های ۲۰ کیلوولت زمینی تبیین و تشریح شد.

کارشناس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توزیع برق استان به عنوان مبدع این دستگاه در ارتباط مجازی برای ارائه این دستاورد گفت: دمای ایستگاه های زمینی توزیع برق در فصول گرم سال و یا تحت بار زیاد از مقدار استاندارد فراتر رفته و باعث آسیب رسیدن به تجهیزات داخل پست می شود.

محمدعلی حسنی افزود: ضرورت خنک سازی ترانسفورماتور و تجهیزات منصوبه ، همچنین ایجاد فضای مطلوب در داخل پست، ایجاب می کند که از سیستم تهویه قابل برنامه ریزی و در صورت امکان ارزان استفاده شود.

وی با اشاره به این که اغلب شرکت های توزیع، سیستم خنک کننده را متکی به فرمان صادره از ترموتر که روی بدنه ترانسفورماتور نصب شده در نظر می گیرند اضافه کرد: استفاده از قابلیت میکروپروسسورها جهت برنامه ریزی، اساس کار قرار گرفته و ساخت این دستگاه با شبیه سازی مدار در نرم افزار پروتئوس صورت پذیرفته و با تشکیل مدار روی بُرد، نمونه کاربردی از آن به دست آوردیم.

وی یادآور شد: با نظر سنجی از مهندسین و تکنسین های دست اندرکار، نصب این سیستم منجر به بهبود مشهود در وضعیت پست های ۲۰ کیلوولت زمینی گردیده، به طوری که کاهش دمای پست ها، تقلیل سوختگی فن ها، کاسته شدن مصرف انرژی فن ها ، سهولت استفاده و اطمینان خاطر بابت بهره وری حداکثری از ظرفیت پست های زمینی را در برداشته است.

گفتنی است : پس از داوری کمیته تخصصی مدیریت دانش شرکت توانیر و تائید آن ، طرح مورد اشاره توسط همکار شرکت توزیع برق استان سمنان ارائه شده است.