گذر از پیک تابستان ۱۴۰۱مستلزم مدیریت مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:هم اکنون پیک مصرف برق دراستان 1000مگاوات است و این میزان به 1350مگاوات در تابستان می رسد که مدیریت مصرف برق در تابستان نیازمند مشارکت همگانی است.

محمود محمودی در نشست خبری باموضوع ” عبور از اوج مصرف برق ۱۴۰۱″ بابیان این مطلب افزود:حدود ۶هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به ظرفیت نیروگاه ها اضافه شده است و با انجام  تعمیرات نیروگاهی به صورت جهادی قبل از شروع پیک ،با استفاده از تمام پتانسیل ها برای تولید ۵۷هزار مگاوات برق ظرفیت ایجاد شده است.

وی بابیان اینکه پیش بینی اوج مصرف در کشور ۷۰هزار مگاوات برآورد شده است ،اضافه کرد:حدود ۱۳هزار مگاوات  در کشور پیش بینی  نیاز به مدیریت مصرف در تابستان  داریم .

استخراج غیر مجاز رمز ارز ها تهدیدی جدی برای افزایش مصرف برق در تابستان پیشرو

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:با استفاده از کنتورهای هوشمند و داده‌کاوی رفتار و رصد بار مصرفی ۱۶هزار ماینر  غیرمجاز تاکنون شناسایی شده است  وبیش از ۱۲۰ماینر طی ۳ماه سال جاری جمع آوری شده است.

وی ادامه داد:شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در استان مرکزی با جدیت ادامه دارد و انتظار است شهروندان در صورت اطلاع، مراتب را  با شماره‌گیری سامانه ۱۲۱ اتفاقات شرکت توزیع نیروی برق و شماره همراه ۰۹۰۱۸۰۷۱۸۰۰ و یا در اپلیکیشن برق من ثبت و اطلاع دهند.

محمودی تصریح کرد:شناسایی مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال از طریق اطلاع رسانی مردمی، نظارت مراکز پایش صنعت برق، کنتورهای هوشمند و همچنین رصد دستگاه قضایی و انتظامی شناسایی می‌شوند.

۶۶درصد مصرف برق استان مرکزی در حوزه کشاورزی و صنایع

وی گفت:۴۳درصد مصرف برق استان در حوزه صنایع و حدود ۲۳ درصد در حوزه کشاورزی به همین دلیل مدیریت مصرف برق و مشارکت جدی تر آنها در طرحهای کاهش پیک بار برق ضروری است.

محمودی  بابیان اینکه نیاز مصرف برق در فصل گرم استان مرکزی ۱۳۵۰مگاوات برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۵درصد رشد خواهد داشت،افزود :۳۰درصد مصرف برق مربوط به بار سرمایشی است  و از مردم فهیم استان درخواست می شود  با عدم مصرف بی‌رویه از سیستم های سرمایشی و استفاده از دور کند کولر های آبی و تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴ الی ۲۵ درجه این شرکت را در تامین برق یاری کنند.

وی ادامه داد:مجموع بار شبکه‌های سراسری در چند روز گذشته بخاطر فعال شدن بار‌های سرمایشی از ۶۰ هزار مگاوات گذشته است و در صورت عدم همکاری مردم در بخش‌های مختلف پایداری شبکه نیز دچار مشکل می‌شود.

ضرورت مشارکت  صنایع استان مرکزی در طرح های مدیریت مصرف برق / پرداخت ۳۵۰میلیارد ریال پاداش به ۸۹۲۶مشترکان همکار  در طرح های پیک سایی توزیع  برق استان مرکزی

محمودی گفت :برنامه همکاری صنایع بر روی سایت شرکت توزیع برق استان مرکزی به آدرس www.mpedc.ir قرار داده شده است .

وی   بابیان اینکه  پرداخت ۳۵۰میلیارد ریال پاداش به ۸۹۲۶مشترکان همکار  در طرح های پیک سایی توزیع  برق استان مرکزی در سال گذشته  پرداخت شده است،افزود: انعقاد قرار داد همکاری با ۱۲هزار مشترک  در طرح های پیک سایی در سال ۱۴۰۱ صورت پذیرفته که مشترکان چاه های کشاورزی در صورت همکاری با شرکت برق در ساعات ۱۳تا ۱۸،بهای مصرف برق آنها رایگان محاسبه خواهد شد.

محاسبه بهای برق مشترکان صنعتی تا دو برابر تعرفه موجود برای میزان مصرف مازاد بر سهمیه تعیین شده

محمودی گفت:براساس تصویب نامه هیات وزیران ،وزارت نیرو نیز موظف است با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعیین سهمیه برق مصرفی صنایع در دوره محدودیت شبکه برق اقدام وشرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق هم موظف به تأمین برق برابر با سهمیه تعیین شده می باشند که در صورت عدم رعایت سهمیه های ابلاغی توسط مشترکین، علاوه بر افزایش بهای برق تا ۲برابر تعرفه موجود برای میزان مصرف مازاد بر سهمیه تعیین شده، با اعلام قبلی نسبت به قطع برق آنها اقدام خواهند کرد.

ضرورت کاهش ۱۰درصدی مصرف برق مشترکان خانگی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:در صورت همکاری و کاهش ۱۰درصدی مصارف برق خانگی مشترکان ، می توانیم از تابستان امسال بدون محدودیت عبور کنیم، در بخش خانگی نیز مشوق هایی برای همکاری مشترکان تعریف شده است که حتی می تواند باعث رایگان شدن قبوض برق مصرفی مشترکان شود.

محمودی افزود:در این خصوص،  مشترکین بخش خانگی  که الگوی مصرف را در ماه های گرم سال (خرداد تا شهریور) رعایت نموده و نسبت به سال قبل کاهش مصرف برق داشته باشند ، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مبلغ ۵۰۰تومان پاداش همکاری مدیریت مصرف دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد:۷ هزار مشترک پرمصرف در سطح استان مرکزی شناسایی شده اندو تنها ۲۰ درصد از مشترکین استان بالای الگوی مصرف دارند و بیش از ۲ برابر برق مصرفی، مصرف دارند و ۸۰درصد بقیه زیر ۳۰۰ کیلووات مصرف دارند.

صرفه جویی حداقل ۱۷ مگاواتی مصرف برق با مشارکت کلیه ادارات استان در طرح کاهش پیک

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:کنترل مدیریت مصرف برق تا پایان شهریور ادامه داردو تامین برق کشور بسیار حساس و شکننده است لذا مدیریت مصرف برق و همیاری همگانی ضروری است ،در این راستا مانور رصد مصرف برق ادارات برگزار شده است.

محمودی افزود:پایداری شبکه برق اولویت  صنعت برق بوده و از تمام ظرفیت‌ها جهت مدیریت و پایداری شبکه برق در ایام پیک بار استفاده می شود.

وی بابیان اینکه تغییر ساعت کاری ادارات باعث صرفه جویی حداقل ۱۷ مگاوات در مصرف برق استان با مشارکت کلیه ادارات در طرح کاهش پیک  می شود،افزود:کلیه دستگاه های اجرایی و ادارات استان باید مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری به نسبت دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند در غیر این صورت با قطع برق مواجه خواهند شد.

محمودی تصریح کرد:سامانه های سرمایشی تمامی اداراتی که با تلاش کارشناسان این شرکت، مجهز به کنتور فهام شده اند نیز در صورت افزایش بار شبکه، از راه دور قطع خواهد شد.

ضروت مولدهای اضطراری تامین برق در مراکز حساس وحیاتی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:وجود مولدهای اضطراری تامین برق در مراکز حساس وحیاتی آسیب پذیری ها را کاهش می دهد و ضرورتی جدی است.

محمودی افزود:با هماهنگی انجام شده با شرکت پخش فرآورده های نفتی تامین سوخت مولدهای اضطراری محدودیتی ندارد،:همه دستگاه ها به ویژه مراکز حساس و حیاتی خود را مجهز به مولدهای اضطراری دارای کنتور هوشمند کرده اند تا در زمان بروز قطع برق،آسیب کمتری ببیند و وقفه ای در ارایه خدمت نداشته باشند.

بدهی ۲۳۸ میلیاردتومانی مشترکین استان مرکزی به شرکت برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی سال گذشته ۱۸ هزار مشترک به مشترکان برق استان مرکزی افزوده شده است و تعداد مشترکان برق استان بیش از  ۷۷۷هزار مشترک است ،گفت: بدهی مشترکان استان طی سال گذشته تاکنون به ایت شرکت ۲۳۸ میلیارد تومان است که در بخش های خانگی۵۵میلیارد تومان،عمومی ۳۷میلیارد تومان،کشاورزی ۴۶میلیارد تومان،صنعتی ۶۶میلیارد تومان و سایر مصارف ۳۴میلیارد تومان است.