گذر از تابستان ۱۴۰۰ بدون جیره بندی و قطعی آب در کاشان

سرپرست بهره برداری و توسعه آب امور آبفای کاشان در آخرین روز تابستان در برنامه رادیویی صدای پای آب گفت: آبفای کاشان توانسته است بدون قطع آب از بحران آبی تابستان ۱۴۰۰ عبور کند کاشان در تابستان ۱۴۰۰ به علت کاهش پنجاه درصدی بارندگی ها نسبت به سال قبل و افزایش گرمای بی سابقه نسبت […]

سرپرست بهره برداری و توسعه آب امور آبفای کاشان در آخرین روز تابستان در برنامه رادیویی صدای پای آب گفت: آبفای کاشان توانسته است بدون قطع آب از بحران آبی تابستان ۱۴۰۰ عبور کند

کاشان در تابستان ۱۴۰۰ به علت کاهش پنجاه درصدی بارندگی ها نسبت به سال قبل و افزایش گرمای بی سابقه نسبت به پنجاه سال گذشته در خطر خشکسالی، قطعی و جیره بندی آب قرار گرفته بود.
مهندس خدایارخورشا در این برنامه اظهار داشت: این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت آبفا در بحث های تامین، مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت بوده است. و قطع موقت آب تنها به علت حادثه، اصلاح یا توسعه شبکه آب بوده است.
وی ادامه داد:شرکت آبفا برای تامین آب شهر کاشان از حدود ۷۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، و آب زاینده رود استفاده می کند و آب حاصله با خطوط انتقالی به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر پس از ذخیره در مخازن آب به شبکه ای با طول بیش از ۱۱۵۰ کیلومتر در اختیار ۹۷۰۰۰ مشترک کاشانی قرار می گیرد.
مهندس خدایار خورشا گفت: در مواردی که به علت اصلاح یا توسعه شبکه آبرسانی ناگزیر به قطع جریان آب هستیم قبل از انجام عملیات حفاری از طریق سامانه ۱۲۲ به مشترکان آن منطقه اطلاع رسانی می شود و در مواردی هم که قطعی به علت حادثه باشد علاوه بر اطلاع رسانی، در صورت طولانی شدن زمان رفع حادثه، آبرسانی سیار با تانکر برای مشترکان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: حادثه زمان و مکان مشخصی ندارد و هنگام حادثه اگر شبکه ای دچار قطعی آب شود در زمان وصل مجدد ممکن است مقداری هوا داخل شبکه باشد که این خطر آفرین است البته با تجربه ای که نیروهای امدادی شرکت آب و فاضلاب کاشان دارند از مشکلات شکستگی لوله در زمان وصل آب نیز جلو گیری می کنند اما بعضا در انشعابات قدیمی و فرسوده وارد شدن هوا حادثه ایجاد کرده است.
سرپرست بهره برداری و توسعه آب امور آبفای کاشان گفت: شهروندان در زمان تماس با سامانه ۱۲۲ سعی کنند به طور دقیق و با حوصله اطلاعات حادثه را به اپراتور گزارش کند زیرا با توجه به دسترسی اپراتور به سامانه GIS )سامانه اطلاعات مکانی) و آگاهی به تمام نقشه های شبکه آب، انشعابات، شیرآلات، مخازن، تاسیسات و چاه ها امکان امداد رسانی بهتر و پشتیبانی مناسبی برای تصمیم‌گیری‌های نیروهای امداد و حوادث جهت رفع هرچه سریع تر مشکلات قطع آب صورت گیرد.
مهندس خورشا تصریح کرد: کارکرد سامانه ۱۲۲صرفا پشتیبانی در موارد حوادث آب و اطلاع رسانی در مورد فعالیت ارگان های دیگر برروی شبکه نیست و شهروندان می توانندانشعابات و برداشت های غیر مجاز را به سامانه گزارش کنند.
وی افزود: بعضا برداشت های غیرمجاز از انشعابات و شیرهای‌ آتش نشانی مشاهده شده است که جلو گیری از این برداشت ها باعت آب رسانی بهتر به آن منطقه شده است.