در گفت‌و‌گو با پاون مطرح شد

کنتورهای هوشمند چگونه برداشت آب از منابع زیرزمینی را کنترل می‌کنند

معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع برق خراسان رضوی با بیان اینکه 44 درصد برق خراسان رضوی توسط چاه‌های کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: یکی ازروش‌های دقیق برای سنجش و کنترل میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی نصب کنتور‌های هوشمند بر روی این چاه‌ها است که علاوه بر جلوگیری از اضافه برداشت، به مدیریت بار مصرف در فصل تابستان نیز کمک می‌کند.
به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مهدی دهقان” با اشاره به اینکه میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی در دهه‌های گذشته به شکل نگران کننده‌ای افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینکه میزان برداشت چاه‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور بر اساس پروانه صادر شده تعیین می‌شود و برداشت بی‌رویه از این چاه‌ها به کاهش شدید ذخایر زیرزمینی منجر می‌شود، لازم است از طریق روش‌های نوین میزان برداشت این چاه‌ها کنترل شود.
وی در همین خصوص افزود: یکی ازروش‌های دقیق برای سنجش و کنترل میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی نصب کنتور‌های هوشمند بر روی این چاه‌ها است که علاوه بر جلوگیری از اضافه برداشت، همچنین به مدیریت بار مصرف در فصل تابستان کمک می‌کند.
دهقان در تشریح سازو‌کار فعالیت کنتور‌های هوشمند توضیح داد: کنتور‌های هوشمند با استفاده از بستر اینترنت، اطلاعات میزان مصرف مشترکان را به مرکز فهام شرکت‌ها ارسال می‌کند که به صورت برخط قابل رصد است.
وی با بیان اینکه مدیریت بار مشترکان کشاورزی به صورت مدیریت نقطه‌ای و از راه دور توسط MDM کنتور‌های هوشمند انجام می‌شود، توضیح داد: این اقدام علاوه بر جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی، همچنین به مدیریت موثر بار مصرف برق به ویژه در ایام اوج بار کمک می‌کند.
معاون فروش و خدمات مشترکان توزیع برق خراسان رضوی در خصوص تعداد چاه‌های کشاورزی و میزان مصرف برق چاه‌های کشاورزی این استان گفت: در استان ما تعداد ۸۰۰۷ چاه کشاورزی فعال است که در مجموع دیماند مصرف آن‌ها در سال گذشته ۴۲۰ مگاوات بود.
وی با بیان اینکه ۴۴ درصد از کل مصرف برق خراسان رضوی به چاه‌های کشاورزی اختصاص دارد، افزود: درصورت مدیریت کامل چاه‌های کشاورزی، شاهد اثربخشی ۴۲۰ مگاواتی در کاهش بار و ۲۱۰هزار مگاوات ساعتی در بازه اوج بار مصرف برق استان خواهیم بود که به پایداری شبکه سراسری برق کمک شایانی می‌کند.
بر اساس این گزارش وزارت نیرو ۲۲۰ هزار کنتور هوشمند را روی چاه‌های کشاورزی نصب کرده تا بتواند به صورت لحظه‌ای میزان برداشت آب چاه‌ها را کنترل کند و از طرفی بتواند با قطع برق پمپ چاه‌های «بدمصرف» جلوی اضافه برداشت را بگیرد. این برنامه‌ای است که از سال‌های قبل به عنوان تکلیف وزارت نیرو در قانون آمده، اما اجرا نشده بود.