کسری مخزن سالانه ۱۷۰میلیون متر مکعب در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی متوسط کسری مخزن سالانه محدوده مطالعاتی استان مرکزی را حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمری با اشاره به اینکه امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته با کاهش جدی روبه‎روبود، اظهار داشت: در سال آبی جاری […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی متوسط کسری مخزن سالانه محدوده مطالعاتی استان مرکزی را حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمری با اشاره به اینکه امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته با کاهش جدی روبه‎روبود، اظهار داشت: در سال آبی جاری (اول مهر ماه ۱۳۹۹ لغایت ۲ شهریور ماه ۱۴۰۰) ۱۹۹میلی‌متر بارش در استان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۲۷  درصد کاهش داشته است.

مهندس آمری گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، کسری تجمعی مخازن آب استان حدود ۴ میلیارد و ۸۹۱ میلیون مترمکعب می باشد و متوسط سالیانه حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب نیز به کسری تجمعی افزوده می شود که این میزان حدوداً  ۴۸ برابر حجم سد کمال صالح است.

وی همچنین گفت: اگرچه سفره های آب زیرزمینی در استان طی دو سال گذشته یک بهبود نسبی داشتند ولی در حال حاضر  وضعیت منابع آب زیرزمینی استان مرکزی چندان مناسب نیست و همچنان تمامی دشت های استان مرکزی به جهت توسعه برداشت از منابع آب زیرزمینی و کشاورزی ممنوعه هستند.

مهندس آمری با بیان اینکه حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب در استان آب تجدیدپذیر داریم افزود: ۵۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به آبهای سطحی و دو میلیارد مترمکعب مربوط به آبهای زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه کسری مخزن بخاطر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به وجود آمده است، تصریح کرد: دشت ساوه که یکی از بحرانی ترین دشتهای استان است  ۷۷ میلیون مترمکعب کسری مخزن سالیانه دارد.

وی در پایان عنوان کرد: در اثر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی پدیده نشست در لایه آبرفتی آبخوان‌ها رخ می دهد که منجر به کاهش نفوذپذیری رسوبات شده و متعاقبا” و در صورت بارندگی، آب در سطح دشت‎ باقی مانده و کمتر به سفره آب زیرزمینی راه پیدا می‌کند.