کسری مخزن خراسان جنوبی افزایش ۱۳ درصدی داشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارندگی‌ها در سال آبی 1402-1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل، کسری مخزن استان از ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۳۶ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری برقاب؛ به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی کسری مخزن خراسان جنوبی افزایش ۱۳درصد داشت.

، “عباس سارانی” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی  افزود: استان خراسان جنوبی دارای ۳۵ محدوده مطالعاتی می‌باشد که از این تعداد ۸ محدوده ممنوعه بحرانی ، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده فاقد تخصیص است.

وی اظهار داشت: متوسط سطح آب زیرزمینی در محدوده‌های مطالعاتی استان در مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۱۴۰۱، به میزان ۲۳ سانتیمتر افت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین میزان افت مربوط به دشت سده با ۸۲ سانتیمتر بوده است و همچنین دشت‌های خضری جنوبی و بیرجند با ۵۵ و ۵۴ سانتیمتر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی، کسری مخزن ایجاد شده در استان را معادل ۱۳۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: دشت دستگردان با کسری مخزن ۲۰.۵ میلیون متر مکعب بیشترین کسری مخزن استان را به خود اختصاص داده و دشت های بشرویه سرایان و بیرجند در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سارانی تاکید کرد: برداشت ۱۸۲ درصدی آب قابل برنامه‌ریزی شده و از طرفی خشکسالی‌های مستمر و طولانی مدت سبب کاهش میزان تاب آوری آبخوان‌های استان گردیده است به طوری که بارش در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، کاهش ۸ درصدی داشته ولی کسری مخزن استان در همین مدت، افزایش ۱۳ درصدی داشته است و همین امر نشان از وضعیت شکننده آبخوان‌های استان دارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: از مهمترین اقدامات برون رفت از این وضعیت، تعدیل پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی، مدیریت مصرف با نصب کنتور های هوشمند آب و برق، کاهش پرت شبکه توزیع و انتقال آب شرب استان و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی برای ۶ پروژه که جزو مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری بوده و با اعتبار ۴۳۰ میلیارتومان در حال اجراست، می باشد.

وی در پایان از همراهی کشاورزان عزیز استان برای اجرای برنامه های مدیریت مصرف از جمله نصب کنتور هوشمند آب و برق و همچنین فاز اول تعدیل پروانه چاه های کشاورزی تشکر نمود و افزود: با توجه به وضعیت منابع آبی استان نیازمند همراهی مسئولین و مردم برای ثبات و پایداری منابع آبی هستیم.